اگر بخواهیم به این که سوال اسکوتر چیست پاسخ بدهیم، می‌توان از تعریف ویکی پدیای آن استفاده کرد: اسکوتر نوعی از موتورهای سنتی دوچرخه است که با ویژگی‌هایی نظیر قاب پا، چرخ‌هایی با قطر کوچک‌تر از ۱۶ اینچ و یک موتور در زیر راننده و قسمت پشتی آن تعریف می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت اسکوتر و موتورسیکلت

موتور سیکلت‌ها دارای موتوری هستند که در وسط قاب با یک مخزن گاز در بالای آن نصب می‌شود و راننده بر روی مخزن موتور و مخزن می‌نشیند. چرخ‌های موتور سیکلت نیز عموماً بزرگ‌تر از چرخ‌های اسکوتر هستند (معمولاً بزرگ‌تر از ۱۶ اینچ قطر دارند). تفاوت اصلی دیگر بین این دو این است که موتور مربوط به موتور سیکلت به قاب متصل شده است، در حالیکه در اسکوتر معمولا موتور جزئی از قسمت تعلیق عقبی است. پس هنگامی که عقب یک موتور سیکلت بالا و پایین می‌رود، موتور ثابت باقی می‌ماند در حالیکه هنگامی که چرخ عقبی اسکوتر بالا و پایین می‌رود، کل موتور و سیستم انتقال حرکت با آن حرکت می‌کند.

امروزه ۹۹% از اسکوترها دارای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک (CVT) هستند که این ویژگی نیاز به کار با کلاچ و تعویض دنده را از بین برده است. این در حالی است که ۹۹% از موتور سیکلت‌ها دارای کلاچ دستی هستند. همین امر باعث می‌شود تا در ۹۹% از اسکوتر‌ها شما با استفاده از دست چپ ترمز چرخ عقب را کنترل نمایید، در حالی که در ۹۹% از موتور سیکلت‌ها شما ترمز عقب را با پا کنترل می‌کنید. البته شایان ذکر است که هنوز هم تعدادی از اسکوتر‌های دستی و هم‌چنین موتور سیکلت‌های اتومات در بازار وجود دارند. در ادامه این پست بیشتر به سوال اسکوتر چیست خواهیم پرداخت.

این تفاوت‌های ذکر شده عموماً منجر به ویژگی شتاب بهتر در سرعت‌های بالاتر در موتور سیکلت‌ها می‌شود، اما یک اسکوتر اغلب در سرعت‌های پایین قدرت مانور بهتری داشته و راندن آن به خصوص برای مبتدیان آسان‌تر است.

اسکوترها معمولاً موتور کوچکی دارند که از ۵۰ سی سی گرفته تا ۲۵۰ سی سی و هم‌چنین ۴۰۰ و ۸۰۰ سی سی هم وجود دارد. پس اندازه موتور به سوال اسکوتر چیست پاسخ واضحی نخواهد داد. بسیاری از اسکوتر‌ها سرعت محدودی دارند. اسکوتر‌های بزرگ‌تر با موتور بزرگ‌تر می‌توانند تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دسته یافته و به راحتی در آزادراه‌ها حرکت کنند. بنابراین سرعت نیز خصوصیتی نیست که برای تعریف اسکوتر بکار گرفته شود.

تفاوت اسکوتر و mopad

 

پس در این صورت Mopad چیست؟ پاسخ به این سوال کمی گیج کننده است اما تعریف به کار رفته برای اکثر DMVها یک خودرو دو چرخ موتور دار با یک موتور کم‌تر از ۵۰ سی سی ظرفیت است. بنابراین می‌توان گفت که Mopad مخفف کلمات پدال موتوری است، یعنی دوچرخه‌ای با یک موتور کوچک، اما برخی از آن‌ها نیاز به پدال ندارند. بار دیگر می‌توان برای پیدا کردن تعریف به ویکی پدیا مراجعه نمود:

“Mopadها کلاسی از خودروهای موتور دار کم قدرت (زیر ۵۰ سی سی) هستند که عموماً دو چرخ دارند. یک Mopad به صورت رو به جلو رانده شده و پشت راننده بر صندلی عمود می‌شود.”

در بسیاری از کشورها شما می‌توانید mopadها را با گواهی‌نامه خودرو، برانید ولی در ایران از لحاظ قانونی برای راندن این نوع موتورسیکلت‌ها نیاز به داشتن گواهی نامه موتورسیکلت هستید. آن‌ها از نظر طراحی محدودیت سرعت داشته اما حتی اگر این ویژگی را هم نداشتند، موتور کوچک معمولاً دارای محدودیت حداکثر سرعتی در حدود ۶۴ کیلومتر بر ساعت هستند. در ایالات متحده آمریکا تعریف و قوانین mopadها از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است. بار دیگر به ویکی پدیا مراجعه می‌کنیم:

“تعریف و عبارات قانونی دوچرخه‌های کم قدرت از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت بوده و ممکن است شامل “Mopad”، “موتور سیکلت”، “دوچرخه موتور دار”، “اسکوتر موتوردار”، “Gopad”، “دوچرخه موتوری” و موارد دیگری باشد یا نباشد. عموماً سرعت یک Mopad  نمی‌تواند از ۴۸ کیلومتر بر ساعت تجاوز کند، حتی اگر قابلیت تندتر رفتن را هم داشته باشد. در ایالت‌های کمی این عدد به ۳۲ یا ۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در بسیاری از آن‌ها، حداکثر ظرفیت موتور ۵۰ سی سی است. برخی ایالت‌ها مانند کالیفرنیا، نیازمند پدال هستند در حالی که سایرین نیاز به پدال ندارند. ایالت ویرجینیا اجازه کار با Mopadها را تا سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت می‌دهد. برخی از ایالت‌ها مانند کالیفرنیای شمالی، نیاز به هیچ مکانیزم تعویض دنده خارجی ندارند.”

همان گونه که در بالا بیان شد، mopadها در ایران مانند یک موتورسیکلت رفتار می‌شود و تمام قوانین مربوط به موتورسیکلت‌ها برای این نوع وسیله نقلیه نیز صدق می‌کند. برای مثال شما در بسیاری از آزادراه‌های ایران نمی‌توانید اقدام به راندن mopadها کنید.

اسکوتر چیست و در ایران اسکوتر به چه نوع وسایلی اطلاق می‌شود؟

زمانی که از افراد ساکن در ایران در مورد اینکه اسکوتر چیست و انواع آن کدام است، سوالی پرسیده می‌شود، اکثر افراد به نوعی وسیله حمل و نقل فردی که به وسیله پا رانده می‌شود، اشاره می‌کنند. این نوع اسکوتر انواع مختلفی دارد که می‌توانید انواع مختلف آن را در این پست مشاهده کنید و تفاوت‌های آن‌ها را مطالعه کنید. مهم‌ترین ویژگی این نوع اسکوتر، هزینه پایین آن‌ها نسبت به اسکوترهای هوشمند و استفاده از مکانیزم مکانیکی آن‌ها است.

در حال حاضر اسکوترهای هوشمند، با نام‌های مختلفی مانند اسکوتر برقی یا هاوربرد در ایران شناخته می‌شود و سهولت استفاده از آن‌ها در سطح شهر و نداشتن آلودگی هوا از مهم‌ترین ویژگی‌های این وسیله حمل و نقل فردی و محبوب است. این نوع اسکوترها دارای انواع مختلفی است که براساس پارامترهای مختلفی مانند وزن فرد استفاده کننده، قدرت موتور، حداکثر موتور اسکوتر برقی و کیفیت ساخت آن، تقسیم بندی می‌شود.

فروشگاه اینترنتی تهران اسکوتر مفتخر است که اسکوترهای برقی با کیفیت بالا و اورجینال را با حداقل قیمت به مشتریان خود عرضه کند. تمام اسکوترهای موجود در فروشگاه تهران اسکوتر دارای گارانتی پارسیان اسکوتر است و شما می‌توانید هنگام خرید اسکوتر برقی از ۷ روز خدمات تعویض نیز بهره‌مند شوید.