تعمیرات اسکوتر برقی: بررسی رایج ترین مشکلات کاربران اسکوتر و راه حل این مشکلات

تعمیرات اسکوتر برقی: بررسی رایج ترین مشکلات کاربران اسکوتر و راه حل این مشکلات

تعمیرات اسکوتر برقی

همانند هر وسیله برقی دیگری، اسکوترها نیز گاهی با مشکلات فنی مواجه می شوند. هرچند که مشکلات فنی پیش آمده در اسکوترهای برندهای معتبر بسیار کمتر از اسکوترهای ناشناخته و شاید ارزان قیمت تر است؛ اما در نهایت این مشکلات ممکن است در مسیر هر اسکوتر سواری نمایان شود! از این رو در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مشکلات رایج و برخی راه حل ها و آموزش های لازم جهت تعمیرات اسکوتر برقی را به شما ارائه دهیم. اگر قصد دارید تا از مشکل اسکوتر خود به خبر شده و در صورت امکان آن را رفع نمایید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بررسی مشکلات رایج و روش تعمیرات اسکوتر برقی

پیش از این که مطالعه موارد اشاره شده در این مقاله را آغاز کنید، یک توصیه مهم برای شما داریم: اگر اسکوتر شما دارای ضمانت نامه بوده و یا سر رشته ای با اصول فنی و تعمیرات لوازم الکترونیکی ندارید، توصیه می کنیم که از تعمیرات اسکوتر برقی توسط خودتان اجتناب کنید. چرا که این کار ممکن است باعث آسیب دیدن بیشتر قطعات اسکوتر و یا حتی خسارات جانی شود. ما همواره پیشنهاد می کنیم، محصولات باکیفیت را از فروشگاه های معتبر و دارای گارانتی تهیه کنید، تمام محصولات موجود در فروشگاه ما دارای گارانتی هستند و شما می توانید با خیال راحت از ما خرید کنید.

اما اگر به هر دلیلی قصد دارید تا تعمیر مشکلات فنی اسکوتر را به عهده گرفته و اطلاعات بیشتری در مورد این مشکلات به دست آورید، موارد ارائه شده در این مقاله برای شما مفید خواهند بود. با این توصیه، به سراغ بررسی مشکلات رایج اسکوترها می رویم. این مشکلات عبارتند از:

مشکل شارژ نشدن اسکوتر برقی

اغلب کاربران به محض اطلاع از شارژ نشدن اسکوتر خود، نگران خرابی آن شده و به مراکز تعمیر اسکوتر مراجعه می‌کنند. این در حالی است که ممکن است با راهکارهای ساده‌ای، با راحتی قادر به رفع این مشکل باشید. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد مشکل شارژ نشدن و تعمیرات اسکوتر برقی مخصوص به آن را ارائه خواهیم کرد. برای این که سلامتی اسکوتر خود را تست کنید، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • شارژر را به برق متصل کنید. اگر شارژر اسکوتر شما دارای چراغ بوده و سالم باشد، با این کار چراغ آن روشن خواهد شد.
  • انتهای دیگر شارژر را به اسکوتر متصل کنید. در برخی از مدل ها با انجام این کار، چراغ قرمزی بر روی شارژر روشن می‌شود.
  • اگر چراغ سبز روشن شد، به مرحله هفتم و اگر چراغ قرمز روشن شد، به مرحله دوازدهم این لیست مراجعه کرده و ادامه بخش را بخوانید. در صورتی که شارژر اسکوتر شما با وجود داشتن چراغ، روشن نشد، ادامه همین مراحل را مطالعه کنید.
  • اگر با وجود یک چراغ بر روی شارژر به محض اتصال آن به پریز روشن نشد، به احتمال زیاد مشکل یا از آداپتور شارژر شما بوده و یا جریان برق در پریزی که به آن متصل است، وجود ندارد.
  • پریز برق را با شارژر دیگری مانند شارژر گوشی خود امتحان کرده و از متصل و یا غیرمتصل بودن جریان برق آن اطلاع یابید.
  • اگر پریز برق متصل باشد، نیاز به خرید یک شارژر جدید خواهید داشت.
  • در این مرحله از بررسی شارژر و تعمیرات اسکوتر برقی لازم است تا اسکوتر را به مدت ۲ الی ۳ ساعت به پریز متصل کنید. این مقدار برای شارژ کامل باتری سالم کافی خواهد بود.
  • پس از این مدت زمان، اسکوتر را از برق جدا کرده و دکمه روشن شدن آن را فشار دهید تا دستگاه شروع به کار کند.
  • اگر دستگاه شما روشن نشد، به احتمال زیاد مشکل از سیم کشی آن خواهد بود. اما اگر روشن شد، مراحل زیر را ادامه دهید.
  • پس از روشن شدن، میزان باتری اسکوتر را چک کنید. در صورتی که چراغ باتری شروع به چشمک زدن کرد، بدان معناست که اسکوتر شما شارژ کمی داشته و ذخیره باتری آن کمتر از ۵ درصد است. توصیه می کنیم تا در این شرایط به هیچ وجه از اسکوتر برقی خود استفاده نکرده و سوار آن نشوید.
  • اگر باتری شما پر باشد، می توانید از دستگاه استفاده کنید. اما در صورتی که به نظر شما طول عمر باتری کمتر از گذشته شده است، به احتمال زیاد جریان برق رسانی و یا باتری دستگاه شما با مشکل رو به رو است. با تست میزان جریان شارژر اسکوتر می توانید منشا مشکل را تشخیص دهید.

آموزش تعمیرات اسکوتر برقی

مشکل داغ شدن شارژر اسکوتر برقی

داغ شدن شارژر اسکوتر یکی دیگر از مشکلات رایجی است که کاربران با آن مواجه هستند. هرچند که گرم شدن شارژر تا حد معین می تواند موضوعی طبیعی و عادی باشد؛ اما اگر دمای شارژر اسکوتر به اندازه ای بالا است که حتی قادر به لمس آن نیستید، به احتمال زیاد شارژر شما خراب بوده و می تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی باتری شما ایجاد کند. همچنین اگر شارژر اسکوتر بدون اتصال به دستگاه و تنها با وصل کردن به پریز برق دچار افزایش دما شود، به احتمال زیاد دارای ایراد فنی است.

در صورتی که شارژر دستگاه شما دارای آرم UI باشد، به این معنا است که سلامت و امنیت آن توسط سازمان‌های استاندارد تضمین شده است. اما باید مراقب شارژرهای جعلی و غیراستاندارد که به صورت تقلبی از این آرم استفاده می‌کنند نیز باشید. در صورتی که شارژر شما دچار ایراد است، پیشنهاد می‌کنیم تا از فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده اقدام به خرید یک شارژر مناسب برای اسکوتر خود کنید. در صورت نیاز به مشاوره و خرید شارژر اسکوتر برقی می توانید با کارشناسان تهران اسکوتر در تماس باشید.

بیشتر بخوانید: خرید اسکوتر ارزان: ۱۵ نکته و اشتباهات رایجی که نباید فراموش کنید!

مشکل خاموش شدن خودکار اسکوتر برقی

یکی دیگر از مواردی که پرداختن به آن در میان تعمیرات اسکوتر برقی خالی از لطف نخواهد بود، مشکل خاموش شدن خود به خود اسکوتر است. با این حال رفع این مشکل نسبتاً آسان بوده و ممکن است تنها با تعویض باتری قادر به حل آن باشید. در برخی از مدل های اسکوتر برقی، پردازنده دستگاه به گونه ای طراحی شده که به محض شناسایی یک مشکل فنی، اقدام به خاموش کردن اسکوتر می کند. از طرف دیگر همان طور که می دانید، باتری های جدید مورد استفاده در اسکوترها تنها یک باتری واحد نیستند. برا مثال یک باتری ۲۰ سلولی، از ۲۰ واحد باتری مجزای یون لیتیوم ساخته شده است. هرچند که قرار دادن این تعداد از واحدهای کوچک باتری باعث افزایش قدرت دستگاه شما خواهد شد؛ اما در صورتی که یکی از آنها با مشکل مواجه شود، به احتمال زیاد در عملکرد کل سیستم حرکتی اسکوتر تأثیر خواهد گذاشت.

در هنگام تعمیرات اسکوتر برقی باید به این نکته توجه کنید که اسکوترهای استاندارد مدرن دارای یک سیستم شناسایی نقص فنی BMS هستند که بررسی عملکرد تمام واحدهای سلولی باتری بر عهده آنها است. اگر دستگاه شما خود به خود خاموش شده و یا حرکت آن قطعه ای و غیر روان است، به احتمال زیاد مشکل از خطاهای تشخیص داده شده توسط BMS است. این سیستم با تشخیص خطا، اقدام به قطع جریان برق اسکوتر کرده و مانع از آسیب رسیدن به سایر قسمت های آن می شود. شایع ترین مشکلاتی که منجر به حرکت غیر روان و مقطعی اسکوتر می شوند، شامل موارد زیر است:

  • عملکرد باتری اسکوتر خارج از منطقه استاندارد و ایمن آن شده است.
  • سلول ها عملکرد متعادلی نداشته و دارای افت ولتاژ هستند.
  • دمای اسکوتر بیش از اندازه افزایش یافته است.
  • باتری در وضعیت سلامتی مناسبی قرار ندارد.

گاهی دیده شده که برخی از اسکوترهای کاربران در حال استفاده و حرکت ناگهان خاموش می شود. معمولاً در این شرایط اسکوتر تا زمانی که به برق متصل نشده است، روشن نمی شود. در این شرایط خرید یک باتری جدید و جایگزینی آن با باتری قدیمی می تواند ۹۵ درصد از مشکلات به وجود آمده را برطرف کند. اما در صورتی که تعویض باتری مشکل شما را برطرف نکند، نیازمند بررسی سیم کشی و ناسازگاری های احتمالی بین ولتاژ موتور و باتری اسکوتر خواهید بود.

بیتشر بخوانید: باتری چند منظوره در هاوربردی جدید

 

تعمیر اسکوتر برقی

ایراد موتور اسکوتر

ممکن است لازم باشد تا رد تعمیرات اسکوتر برقی برای خاموش شدن آن را در موتور اسکوتر جست و جو کنید. دلیل اصلی این موضوع می تواند به مشکلات میدان مغناطیسی و یا عدم وجود شار مغناطیسی در موتور اسکوتر باشد. در نتیجه اگر ولتاژ ارائه شده با ولتاژ مورد نیاز موتور اسکوتر ( که اغلب میزان بالایی است ) متفاوت باشد، ممکن است شاهد وجود چنین مشکلاتی شوید.

برای بررسی موضوع، می توانید صفحه خارجی اسکوتر را باز کرده و سیم کشی های آن را به دقت مورد بررسی قرار دهید. ممکن است در بررسی های خود متوجه قطع و یا شل بودن یکی از سیم ها شوید. در این شرایط، لحیم کاری سیم می تواند مشکل شما را به اندازه زیادی برطرف کند. علاوه بر این می توانید با استفاده از ابزاری مانند مولتی متر اقدام به سنجش ولتاژ موتور دستگاه خود کرده و ولتاژ به دست آمده را با میزان استاندارد تعیین شده برای این دستگاه مقایسه کنید. با این حال ممکن است برای این کار نیازمند دانش فنی کافی باشید؛ در غیر این صورت کمک گرفتن از مراکز تعمیر اسکوتر می تواند چاره مشکل شما باشد.

 

مشکل شارژ نشدن اسکوتر

عملکرد نادرست بالانس اسکوتر

آخرین موضوعی که در مبحث تعمیرات اسکوتر برقی به آن خواهیم پرداخت، موضوع عدم عملکرد مناسب بالانس و ایجاد تعادل خودکار در اسکوتر برقی است. پیش از آن که دلایل و راهکارهای رفع این مشکل را بررسی کنیم، ابتدا بهتر است در مورد اطلاعات نادرستی که در باره تنظیم مجدد ( یا همان ریست ) اسکوتر ارائه می شود، به شما هشدار دهیم. بسیاری از افراد به اشتباه و با استفاده از قطعات آهنربایی سعی در تعمیر مشکل بالانس اسکوترهای برقی ارزان قیمت دارند که البته این کار در نهایت به ایجاد آسیب های بیشتر به اسکوتر منتهی خواهد شد.

یکی از اصلی ترین دلایل عدم عملکرد صحیح بالانس اسکوتر، کالیبره نبودن ژیروسکوپ های آن است. برای آزمایش این مسئله می توانید اسکوتر را روشن کرده و پای خود را بر روی بالشتک آن قرار دهید. سپس بالشتک را تا انتها به یکی از طرفین جلو و یا عقب فشار دهید. اگر صفحه اسکوتر به هیچ وجه تعادل نداشته و شما را در وضعیت بدنی ایستاده نگه نمی دارد، به احتمال زیاد با یک مشکل اساسی مواجه هستید و کالیبره کردن ژیروسکوپ ها مشکل شما را حل نخواهد کرد. در حالت عمومی می توانید از طریق روش های زیر اقدام به بررسی مشکلات مربوط به عدم تعادل اسکوتر برقی خود کنید:

  • سیم ها و اتصالات شل را بررسی کنید.
  • چراغ چشمک زن خطر را بررسی کنید.
  • از روشن بودن اسکوتر اطمینان حاصل کنید.
  • هنگام فشار دادن لنت و بالشتک ها در زیر پای خود، صدای دستگاه را بررسی کرده و در صورت شنیدن یک صدای غیر عادی، به مراکز تعمیر مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: اسمارت بالانس: سری جدید اسکوترها برای حفظ تعادل به سادگی آب خوردن!

روشن ماندن چراغ اسکوتر

در صورتی که چراغ های اسکوتر شما به صورت مداوم روشن مانده و خاموش نمی شوند، به احتمال زیاد ژیروسکوپ های اسکوتر شما دچار آسیب دیدگی شده اند و نیاز به تعویض دارند. در اغلب مدل های اسکوتر، چراغ ها یک روش مطمئن برای اطلاع دادن وضعیت ژیروسکوپ دستگاه در نظر گرفته می شوند. همین مسئله می تواند علت عدم تعادل خودکار اسکوتر شما را نیز نشان دهد. همچنین در صورتی که تنها یکی از چراغ های طرفین اسکوتر شما روشن مانده است، به این معنا خواهد بود که تنها یکی از اسکوترهای شما ( در سمتی که چراغ آن روشن مانده) دچار اشکال است.

در صورتی که چراغ های اسکوتر روشن نمانده اند، به احتمال زیاد مشکل از جای دیگری است. در این صورت می توانید با فشردن پدال های حرکتی اسکوتر، به دنبال صدایی غیرعادی از آن باشید. در صورتی که صدای جدید و غیرعادی به گوش شما رسید، مشکل عدم بالانس اسکوتر مربوط به ژیروسکوپ های آن نبوده و به مادربرد دستگاه ارتباط دارد. در این حالت شما نیاز به تعمیر و یا تعویض مادربرد خواهید داشت که این کار حتماً باید توسط تعمیرگاه های مجاز و شناخته شده و یا نمایندگی محصول انجام گیرد.

 

مراحل تعمیرات اسکوتر برقی

از مشکلات دوری کنید!

اسکوترهای برقی ممکن است به دلیل آسیب دیدن قطعات و یا کیفیت پایین خود دچار مشکلاتی شوند. در این مقاله به بررسی مشکلات رایج و ارائه راه حلی برای تعمیرات اسکوتر برقی پرداختیم. با این حال اگر قصد دارید تا به طور کامل از دغدغه خراب شدن اسکوتر خود راحت شوید، توصیه می کنیم که از محصولات اصل برندهای معتبر خریداری کرده و در صورت نیاز از ضمانت نامه های طلایی و بلند مدت استفاده کنید. لازم به ذکر است که تمام محصولات فروشگاه تهران اسکوتر دارای ضمانت نامه تعویض، تعمیر طولانی مدت ( گارانتی طلایی ) و همچنین ضمانت نامه اصالت کالا هستند. در صورت نیاز به خرید یک اسکوتر با کیفیت، با ما در تماس باشید.

منبع مقاله: وب سایت streetsaw