چگونه می توانید خودتان اسکوتر برقی را تعمیر کنید؟ (۱۲ مشکل و راه حل رایج)

چگونه می توانید خودتان اسکوتر برقی را تعمیر کنید؟ (۱۲ مشکل و راه حل رایج)

تعمیر اسکوتر برقی

اسکوتر برقی نه تنها یک اسباب بازی سرگرم کننده بلکه یک دستگاه کارآمد است که به کودکان در حرکت از جایی به جای دیگر با اعتماد به نفس بیشتر کمک می کند. اگر شما صاحب یک اسکوتر برقی خود بالانس هستید، باید بدانید که این دستگاه ها اغلب با مسائلی روبرو هستند و شما نیاز به تعمیر اسکوتر برقی خود خواهید داشت. در این پست شما خواهید فهمید که مشکلات رایج اسکوترهای برقی کدامند و چگونه می توانید بدون کمک یک متخصص اقدام به تعمیر اسکوتر برقی خودتان بکنید.

تعمیر اسکوتر برقی

قبل از پرداختن به مشکلات رایج و راه حل آن‌ها، اجازه دهید بهترین روش از بین برنده مشکلات را برای تعمیر اسکوتر برقی آشکار سازیم، یعنی روش ریست مستر.

روش ریست مستر – بهترین حل کننده مشکل

چگونه یک اسکوتر برقی را ریست کنیم؟ شما می توانید چندین مشکل را با استفاده از ریست مستر به یکباره برطرف کنید که شامل موارد زیر بوده ولی تنها محدود به این موارد نیستند:

  • نمایش نقطه قرمز بر روی برد سگوی
  • صدای هشدار ممتد
  • شارژ نشدن مناسب اسکوتر برقی یا بالاتر رفتن نشانگر حین استفاده
  • رو به بالا بودن اسکوتر برقی

چگونه از ریست مستر برای تعمیر اسکوتر برقی استفاده کنیم؟

روش اول

اسکوتر  برقی خود بالانس خود را خاموش کرده و آن را بر روی یک سطح صاف قرار دهید. دکمه روشن یا خاموش را برای ۱۰-۸ ثانیه نگه دارید. پس از ۱۰ ثانیه یک دایره کوچک قرمز بر روی آن دیده می شود. زمانی که این دایره ناپدید شد، می توانید دستگاه را روشن نمایید.

روش دوم

اسکوتر برقی را روشن کنید و مطمئن شوید که حین کالیبره کردن تکان نمی خورد. دکمه روشن یا خاموش را برای ۱۰ ثانیه نگه دارید تا چراغ های قرمز دیده شوند. انگشت خود را از روی دکمه روشن یا خاموش بردارید و اسکوتر برقی را روشن نمایید.

نکته مهم: هر زمان که مشکلی برای اسکوتر برقی شما پیش آمد، اولین چیزی که باید امتحان کنید روش کالیبراسیون ریست مستر است که در این قسمت به آن اشاره شد. اگر اسکوتر برقی شما کالیبره نشد، شما باید کاور پشتی آن را خارج کرده، همه سیم های داخلی را از سوکتشان خارج و دوباره متصل نمایید. اگر هنوز هم اسکوتر کار نکرد، پس با ادامه متن همراه شوید.

مشکلات رایج اسکوترهای برقی و راه حل های آنها

  1. خطای چراغ قرمز اسکوتر برقی

روشن شدن چراغ قرمز اسکوتر برقی

می دانیم که چراغ قرمز باتری هنگامی که مشکلی پیش آمده باشد، روشن می شود. در اینجا شما می توانید بفهمید که اگر این چراغ چندین بار روشن و خاموش شود، چه کارهایی می توانید انجام دهید.

اگر چراغ قرمز یک بار چشمک می زند، این بدین معنا است که اسکوتر برقی ممکن است دچار شل شدگی اتصالات و سیم ها شده باشد. شما می توانید این مشکل را با باز کرده اسکوتر از قسمت پایین و سفت کردن اتصالات شل برطرف کنید. هم چنین شما می توانید در صورتی که سیم شل را پیدا نمی کنید، همه سیم ها را جدا کرده و دوباره متصل نمایید.

اگر چراغ قرمز دو یا سه بار چشمک می زد، ممکن است به دلیل مشکل مدار داخلی باشد. برای تعمیر اسکوتر برقی در این حالت، شما باید برای کیت تعویض مدار اسکوتر برقی هزینه کرده و گام های زیر را دنبال نمایید.

در مواردی که چراغ قرمز برای چهار یا پنج بار چشمک می زند، این امر می تواند نشانگر نیاز به تعویض موتور باشد. اگر چراغ قرمز شش بار چشمک می زند، شما احتمالاً نیاز به تعویض باتری خواهید داشت. اگر این چشمک زدن هفت یا هشت بار انجام شود، تعویض ژیروسکوپ یک راه حل احتمالی برای این مشکل خواهد بود.

  1. چگونه به تعمیر اسکوتر برقی که روشن نمی شود بپردازیم.

اگر اسکوتر برقی شما به هر دلیلی روشن نمی شود، شما باید ابتدا بررسی کنید که آیا اسکوتر شارژ می شود یا نه. هنگامی که این کار را انجام می دهید، اگر چراغ سبزی بر روی جعبه شارژر مشاهده نکنید، می توان دریافت که مدارهای داخلی اسکوتر برقی دچار مشکل شده اند. تنها راه حل موجود برای تعمیر اسکوتر برقی تعویض این مدارها است.

در مقابل اگر چراغ سبز روی جعبه شارژر روشن بماند، اسکوتر برقی را روشن کنید. در حالتی که شما یک چراغ چشمک زن نارنجی می بینید، این امر به این معنا است که شما نیاز به تعویض باتری دستگاه دارید.

  1. چگونه یک اسکوتر برقی را که روشن نمی شود را تعمیر کنیم.

هنگامی که اسکوتر برقی شما به بیپ بیپ کردن ادامه می دهد و روشن نمی شود، شما باید وارد عمل شوید. شما باید اسکوتر برقی را برعکس کرده و پیچ های آن را باز کنید و به آرامی باتری را خارج کنید. این کار از ایجاد صدای ناهنجار دستگاه جلوگیری می کند. پس از آن شما نیاز خواهید داشت تا یک کیت تعمیر اسکوتر برقی خریداری کرده و مشکل را خودتان رفع نمایید.

  1. یک سمت اسکوتر برقی کار نمی کند.

کار نکردن یک سمت اسکوتر برقی مشکل رایجی است. در بسیاری از موارد، دلیل این امر اشکال در ژیروسکوپ است.

این مشکل می تواند با تعویض ژیروسکوپ رفع شود. شما می توانید با دانستن اینکه آیا ژیروسکوپ شما نر یا ماده است این کار را انجام دهید. اگر ژیروسکوپ دو پورت دریافت کننده و یک دهنه سیم داشته باشد، سنسور شما نر است. اما اگر بیش از دو پورت دریافت کننده داشته و دهنه سیم نداشته باشد، ماده خواهد بود. شما باید مطمئن شوید که ژیروسکوپ تان را با قطعه یدکی خوبی تعویض می کنید تا مشکل برطرف شود.

کار نکردن اسکوتر برقی

نکته مهم: رنگ ژیروسکوپ تفاوت مهمی نمی کند. شما باید سنسور هم رنگ با برد اصلی را خریداری کنید.

  1. چگونه یک اسکوتر برقی که خیس شده است را تعمیر کنیم.

اگر اسکوتر برقی شما به طور اتفاقی داخل آب رفته، این امر می تواند مشکل ساز شود. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی شما باید دستگاه را خاموش کرده و مادربرد و باتری را خارج نمایید. اگر هر یک از این ها خیس باشند شما باید چرخ خود بالانس را در یک کاسه پر از برنج خام قرار دهید. بله به یاد داشته باشید که تکنیک برنج خام تنها برای گوشی های هوشمند خیس نیست!

خیس شدن اسکوتر برقی

شما همچنین باید به آرامی سایر قسمت های برد را با یک دستمال نرم پاک کنید. اجازه دهید همه قسمت های اسکوتر برقی خود بالانس به طور کامل خشک شود و سپس آن را دوباره مونتاژ کنید. اگر دستگاه کار کرد، شانس خوبی دارید. اگر این گونه نشد، شما نیاز به تعویض برخی از قسمت های آن خواهید داشت.

  1. مشکلات مربوط به شارژ اسکوتر برقی

مشکلات شارژ اسکوتر برقی جزء مشکلات مشترک بین استفاده کنندگان این دستگاه ها است. برخی نکات وجود دارد که می تواند هنگام رویارویی با این مشکلات به کمک شما بیاید:

  • همیشه به یاد داشته باشید که دستورالعمل فروشنده را هنگام شارژ دستگاه مطالعه و رعایت نمایید.
  • شارژ خود را به دستگاه وصل کنید، اگر شارژر چراغ قرمزی نشان داد، این بدان معنا است که اسکوتر برقی خود بالانس شما به درستی شارژ می شود، این کار معمولاً ۲ تا ۳ ساعت برای شارژ کامل به طور می انجامد. در حالتی که شارژر چراغ سبزی نشان دهد، این امر نشانگر پر بودن باتری و عدم نیاز به شارژ بیشتر است.
  • شارژ آهسته یک مینی سگوی مشکلی است که در صورتی که شما شارژر نامناسبی را خریداری کرده یا شرایط دمایی شما مناسب نباشد، رخ می دهد. ما پیشنهاد می کنیم تا با فروشنده خود تماس گرفته یا نگاهی به توضیحات محصولتان بیاندازید تا متوجه شوید که از محصول اورجینال استفاده می کنید یا خیر. شما هم چنین باید بررسی کنید که اسکوتر برقی تان در اتاقی با شرایط دمایی مناسب در حال شارژ شدن است.

اگر اسکوتر برقی شما شارژ نشود چه؟ این مسئله می تواند به سه راه حل تقسیم شود:

  1. شارژر چراغ قرمزی نشان می دهد. دستگاه را ۲ تا ۳ ساعت به شارژر وصل کنید و پس از آن شما می توانید از آن استفاده کنید
  2. چراغ سبز شارژر روشن بوده ولی نمی توان از آن استفاده کرد. چراغ قرمز با صدای بیپ هنگامی که آن را روشن می کنید مشاهده می شود. این بدان معنا است که باتری شما خراب است؛ شما نیاز به خرید یک باتری جدید و تعویض آن دارید.
  3. اسکوتر برقی بدون شارژر روشن نشده یا اسکوتر برقی چراغ نارنجی رنگی هنگام روشن کردن نشان می دهد. این امر نیز یک مشکل مربوط به باتری است، شما می توانید با استفاده از نکته دوم آن را برطرف سازید.
  4. شارژر هیچ چراغی را نشان نمی دهد. در ابتدا، اطمینان یابید که پورت سه سیمه و پورت شارژر به خوبی متصل شده اند. پس از آن خروجی الکتریکی را بررسی کنید. از لب تاب یا گوشی موبایل تان برای امتحان این امر استفاده کنید و ببینید که آیا شارژر توانی دارد یا نه. در حالتی که خروجی کار می کند، احتمالاً شارژر شما دچار مشکل شده است، می توانید یک شارژر جدید از فروشنده اصلی که اسکوتر برقی خود را خریداری نموده اید، تهیه کنید.

شل بودن سوکت شارژ می تواند باعث روشن نشدن هیچ یک از چراغ ها بر روی شارژر شود. شما می توانید کاور پشتی را از سمت پورت شارژ باز کرده و همه سیم ها را قطع و دوباره متصل نمایید.

برخی اوقات شارژر هیچ چراغی نمایش نمی دهد، زیرا پورت شارژر شما خراب است. در این حالت، شما می توانید یک پورت جدید خریداری کرده و نحوه تعویض آن را فرا گیرید.

شارژ نشدن اسکوتر برقی

  1. چراغ های اسکوتر برقی روشن می مانند.

هنگامی که چراغ های اسکوتر برقی روشن بمانند و دستگاه حرکت نکند، به احتمال زیاد یکی از دو ژیروسکوپ دستگاه دچار مشکل شده است. شما می توانید این مشکل را با خرید یک ژیروسکوپ جدید و اضافه کردن آن به بردتان برطرف کنید.

  1. گیر کردن پد

اگر شما به دنبال تعمیر اسکوتر برقی هستید که تکان نمی خورد، پس باید بدانید که راه حل این مشکل ساده است.

مشکل گیر کردن پد هنگامی که برد اصلی دچار مشکل در حس کردن راننده می شود، رخ داده و از این رو درست کار نمی کند. شما می توانید این مشکل را با خاموش کردن اسکوتر برقی و فشار دادن پدها و رها کردن شان برای اینکه ببینید به جای اولیه خود باز می گردند، رفع کنید. اگر این کار به خوبی انجام نشود، شما باید پلاستیک زیرین را خارج کرده و موقعیت پد ها را از سمت درون تنظیم کنید.

  1. دستگاه تعادل خوبی ندارد.

اگر اسکوتر برقی خود بالانس شما به خوبی تعادل خود را حفظ نمی کند، دلیل آن می تواند مسائل مختلفی باشد. یک دلیل می تواند این باشد که اسکوتر برقی در حالت خود بالانس قرار ندارد. شما می تواند این مشکل را با قرار دادن آن در یک سطح صاف و اطمینان از لمس هر دو پدال برای تشخیص آسان تر، اصلاح نمایید.

یک دستگاه کالیبره نشده نیز می تواند دلیل این مشکل باشد و شما نیاز خواهید داشت تا بردتان را به منظور رفع این مشکل کالیبره نمایید. اگر مشکل سیم های قطع شده باشد، شما می تواند برد را باز کرده و همه سیم ها را متصل کنید. به طور مشابه، اگر ژیروسکوپ دچار مشکل شده باشد می توانید آن را به سادگی تعویض کنید.

  1. مشکل سنسور فشار اسکوتر برقی

مشکل سنسور فشار اسکوتر برقی بسیار رایج است. اگر اسکوتر برقی شما نتواند شما را هنگامی که بر روی آن قدم می گذارید حس کند، شما باید دستگاه را پس از برعکس قرار دادن آن باز نمایید. سنسور فشار معمولاً در نزدیکی چرخ قرار دارد. هنگامی که شما بر روی دستگاه قدم می گذارید، دو بال کوچک به هم رسیده و برد شروع به تشخیص شما می کند. اگر این اتفاق نیفتد، شما نیاز به خرید یک سنسور جدید خواهید داشت.

10. مشکل سنسور فشار اسکوتر برقی

  1. اسکوتر برقی به شدت هنگام پیاده شدن ارتعاش می کند

اگر اسکوتر برقی شما به طور دایره وار می چرخد یا هنگامی که شما از آن پیاده می شوید تکان می خورد، شما نیاز به حل مشکل دارید. قبل از انجام هر کاری باید بدانید که یک پاکت هوا زیر پدهای لاستیکی وجود دارد. هنگامی که شما پدها را فشار می دهید و می توانید صدای آنها را بشنوید.

شما می توانید با خاموش کردن اسکوتر برقی، بر عکس کردن آن و باز کردن کاور پشتی شروع کنید. کاور پشتی را از سمتی که مشکل وجود دارد( می توانید پدهای پایی را با دست فشار دهید تا سمت دچار مشکل را بیابید) باز نمایید. پس از آن می تواند همه چیز را خارج کنید تا پلاستیکی زیر روکش پلاستیکی مشاهده کنید. هنگامی که این قسمت را دیدید، نیاز به بریدن آن با یک چاقو برای آزاد شدن هوا دارید.

شما می توانید همه چیز را دوباره بر سر جای خود باز گردانده و پس از بستن پیچ ها دستگاه را روشن نمایید.

عکس ۶

در حالتی که شما با ایده خارج کردن همه قسمت های برد توسط خودتان موافق نبودید، می توانید یک خودکار برداشته و سوراخ های داخل پد را تمیز کنید تا با این کار دستگاه بتواند هوا را آزاد کند. این کار را با دقت انجام دهید تا مطمئن شوید که آسیب جدی به دستگاه وارد نمی کنید.

در کنار روشی که ذکر شد، روش “بریدن سنسور فشار” نیز روش دیگری برای حل مشکل ارتعاش اسکوتر برقی است.

  1. قفل شدن چرخ های اسکوتر برقی

هنگامی که شما به دنبال رفع مشکل قفل شدن چرخ های اسکوتر برقی هستید، باید چرخ را با باز کردن چهار پیچ باز نمایید. سپس شما نیاز به کشیدن چرخ برای اطمینان از وجود واشر دارید.

در بسیاری از موارد، مشکل قفل شدن چرخ اسکوتر برقی هنگامی بوجود می آید که خود بالانسی دچار مشکل شده و این امر فضا را برای کار موتور محدود می کند. شما می توانید با تعویض واشر این مشکل را رفع نمایید.

نتیجه گیری

امیدواریم که شما اکنون راه حل های کافی برای سوالات تان درباره تعمیر اسکوتر برقی فرا گرفته باشید و بتوانید به خوبی از آنها استفاده نمایید. اگر به دنبال روش هایی برای تعمیر اسکوتر برقی هستید که در این پست ارائه نشده اند، هستید، می توانید در قسمت کامنت ها این مشکلات یا راه حل ها را با ما به اشتراک بگذارید.

وب‌سایت تهران اسکوتر افتخار دارد که انواع اسکوتر برقی هوشمند را با کیفیت بالا و قیمت مناسب را برای مشتریان تهیه کند. ما از سال ۱۳۹۰ شروع به فعالیت کرده‌ایم و به عنوان اولین شرکت واردکننده و فروشنده تخصصی اسکوتر در ایران، توانسته‌ایم رضایت مشتریان خود را جلب کنیم.

از معروف‌ترین مدل‌های پرفروش اسکوتر برقی‌ هوشمند می‌توانیم به مارک‌های اسمارت بالانس ویل، نیوپاور و اف اسپید نام ببریم که هر سه مدل جز محصولات پر فروش در فروشگاه تهران اسکوتر می‌باشند.

تمام اسکوترهای موجود در فروشگاه تهران اسکوتر دارای گارانتی پارسیان اسکوتر است و شما می‌توانید هنگام خرید اسکوتر برقی از ۷ روز خدمات تعویض نیز بهره‌مند شوید.

منبع:  rayeeboard