راهنمای جامع خرید دوچرخه برقی و بررسی نکات مهم پیش از خرید آن

راهنمای جامع خرید دوچرخه برقی و بررسی نکات مهم پیش از خرید آن

راهنمای خرید دوچرخه برقی

دوچرخه های الکتریکی وسیله ای سریع، کاربردی و سازگار با محیط زیست هستند. این وسیله حمل و نقل به خصوص در مسافت های کوتاه و درون شهری یک گزینه ایده آل برای حمل و نقل به شمار می روند. در این مطلب قصد داریم تا به ارائه نکات مهمی پیش از خرید دوچرخه برقی بپردازیم. اگر قصد تهیه یکی از مدل های این دستگاه را دارید، توصیه می کنیم که مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: دوچرخه برقی تاشو، محصولی جدید و فوق العاده شیائومی

نکات مهم در هنگام خرید دوچرخه برقی

دوچرخه های برقی دارای مدل های متنوعی هستند که همین موضوع باعث می شود تا انتخاب از میان یکی از آنها بدون داشتن اطلاعات قبلی دشوار باشد. از همین رو در این مقاله به ارائه نکات مهم و اولیه در هنگام خرید دوچرخه برقی خواهیم پرداخت. پس بدون معطلی به سراغ معرفی این نکات می رویم.

ابتدا بودجه خود را تعیین کنید.

همانند خرید خودرو، در هنگام خرید دوچرخه برقی نیز اولین قدم تعیین بودجه مورد نظر است. معمولاً خرید دوچرخه های الکتریکی ارزان قیمت (که هزینه خرید آنها اختلاف فاحشی با سایر محصولات مشابه دارد) از لحاظ منطقی کار صحیحی نیست. چرا که این دوچرخه ها چه از لحاظ ایمنی و چه از لحاظ کاربردی قابل قیاس با مدل های استاندارد این وسیله نیستند. همچنین پیشنهاد می کنیم که برای خرید این محصول از برندهای شناخته شده وبا خدمات پس از فروش تضمین شده استفاده نمایید.

 

راهنمای خرید دوچرخه برقی

کاربردهای مورد نظر خود را لحاظ کنید.

بسته به نوع کاربردی که برای دوچرخه برقی خود در نظر دارید، مدل های مختلفی پیش روی شما قرار خواهند داشت. برای مثال دوچرخه های برقی مختلفی برای مقاصدی چون انجام سفرهای درون شهری، دوچرخه های الکتریکی کوهستانی، دوچرخه برقی تاشو و چندین مدل دیگر در اختیار شما قرار خواهند داشت.

محدودیت سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت

لازم به ذکر است که دوچرخه های الکتریکی با محدودیت ۲۵ کیلومتر در ساعت مواجه هستند. اما قدرت موتور این دوچرخه ها (با توجه به مدل و کاربرد آنها) ممکن است متفاوت بوده و حداکثر به ۲۵۰ وات نیز برسد. اگر قصد حرکت با سرعت بیشتری را داشته باشید، توصیه می کنیم که از مدل های رکاب دار استفاده نمایید. همچنین مدلی با عنوان «speed bike» وجود دارد که سرعت آنها بیش از سایر دوچرخه های الکتریکی بوده و تا ۴۵ کیلومتر در ساعت نیز می رسد. با این حال استفاده از این مدل دوچرخه ها ممکن است نیاز به بیمه، لوازم ایمنی و همچنین ثبت و دریافت گواهی نامه های خاص داشته باشد.

 

قیمت دوچرخه برقی

انواع مدل های دوچرخه برقی

همان طور که ذکر شد، اولین قانون پیش از انتخاب و خرید دوچرخه برقی تعیین نوع کارایی آن است. برای مثال اگر قصد سفر در درون شهر را دارید، دوچرخه های الکتریکی با دسته های بلند می توانند راحتی بیشتری برای شما به ارمغان آورند. با این حال در سال های گذشته انواع مدل های مختلف دوچرخه برقی اعم از مدل های مسافرتی، کراس اوور و ورزشی و اسپرت نیز به بازار عرضه شده اند. این مدل های دوچرخه ترکیبی از کاربرد و لذت را برای کاربران خود به ارمغان می آورند.

برخی از مدل های دوچرخه برقی دارای لوازم جانبی همچون قفسه کوچک و یا دستگاه ها و تجهیزات ضد سرقت داخلی هستند. استفاده از آنها برای افرادی که به صورت روزانه و مکرر از این وسیله استفاده می کنند، یک گزینه ایده آل خواهد بود. در هنگام خرید دوچرخه برقی دست شما در انتخاب یک مدل مناسب باز خواهد بود. چرا که برندهای معتبر مدل های مختلفی را برای کاربردهای متنوعی عرضه می کنند. اگر به دنبال یک دوچرخه سبک هستید، می توانید مدل های ساده تر و بدون لوازم جانبی را انتخاب کنید. همچنین اگر علاقه به هیجان و البته ورزش با دوچرخه برقی هستید، مدل های اسپرت آن در خدمت شما خواهند بود.

باتری دوچرخه الکتریکی

یکی دیگر از نکات مهم در هنگام خرید دوچرخه برقی نوع باتری آن است. به طور معمول باتری های دوچرخه های برقی با چند ساعت اتصال به برق به صورت کامل شارژ می شوند. وزن این باطری ها حدود ۳ کیلوگرم بوده و در اغلب موارد قابل جداسازی از دوچرخه هستند. در حالت کلی ۳ نوع باتری مختلف برای دوچرخه های الکتریکی وجود دارد:

  • باتری های سرب- اسیدی: این نوع باتری ها از سایر مدل ها ارزان تر هستند. با این حال این مدل از باتری ها وزن بیشتری داشته و نسبت به شرایط آب و هوایی حساسیت بالایی دارند.
  • باتری های نیکل-کادیوم: این نوع باتری ها وزن کمتری دارند. با این حال این باتری ها نیاز به مراقبت بیشتری داشته و آسیب پذیر هستند. برای مثال اگر پیش از تخلیه کامل باتری اقدام به شارژ آن کنید، ممکن است عملکرد این نوع باتری ها با مشکلاتی همراه شود.
  • باتری لیتیومی: در نهایت باتری های لیتیومی به عنوان بهترین باتری های موجود در بازار به شمار می روند. اما برای تهیه آن ها نیازمند صرف هزینه بیشتری خواهید داشت.

برای هر یک از انواع باتری های معرفی شده، مدل های مختلفی نیز وجود دارد. به عنوان مثال یک باتری ۳۶ ولت یا ۴۰۰ آمپری می تواند برای چندین ساعت دوچرخه سواری در شرایط مطلوب کافی باشد. یکی دیگر از نکات مهم انتخاب باتری، نوع و مدت زمان مورد نیاز برای شارژ آن است. برای مثال اگر شما باتری قابل جداسازی را انتخاب کنید، می توانید به سادگی آن را به داخل خانه انتقال داده و با اتصال به جریان برق شهری شارژ کنید.

اما از سمت دیگر این باتری ها به دلیل قابلیت جداسازی و حمل خود با احتمال سرقت مواجه هستند. برخی از برندها برای جلوگیری از این مسئله تدابیری اندیشیده اند. برای مثال قابلیت قفل باتری در هنگام عدم استفاده از دوچرخه و یا نصب دستگاه GPS بر روی باتری و امکان ردیابی سریع آن در هنگام سرقت و یا گم شدن، از جمله این تدابیر امنیتی برای حفاظت از باتری های قابل جداسازی هستند. در نهایت از پرسیدن سوالات متعدد و یا حتی تست چند دقیقه ای دوچرخه برقی پیش از خرید آن خجالت نکشید. فراموش نکنید که دوچرخه های برقی وسیله ای گران قیمت و ارزشمند به شمار می روند. در نتیجه کسب اطلاعات کافی و حتی تست آنها پیش از خرید کاری کاملاً معقول و منطقی است.

موتور دوچرخه برقی

محل قرارگیری محور یا همان موتور دوچرخه برقی نیز یکی دیگر از نکات مهمی به شمار می رود که در هنگام خرید آن باید مورد توجه قرار گیرد. پیش از سال ۲۰۱۰ این موتور بر روی یکی از دو چرخ قرار می گرفت. زیرا نصب و ساخت چنین موتوری آسان و کم هزینه بود. با این حال هنگامی که موتور بر روی یکی از چرخ ها نصب می شود، فشار وارد بر آن چرخ در هنگام حرکت کاملاً محسوس و واضح است. اگر قصد خرید دوچرخه برقی با موتور متصل به یکی از چرخ های آن را دارید، حتما به این موضوع توجه کنید که موتور به کدام چرخ (جلویی یا پشتی) متصل است. این موضوع به ویژه در پیمودن مسافت های شهری اهمیت بالاتری دارد.

 

سرعت دوچرخه برقی

 

به عنوان مثال اگر موتور دوچرخه برقی به چرخ جلویی آن متصل باشد، ممکن است در هنگام رانندگی در جاده های مسطح و یکنواخت کمبود کشش را در قسمت حرکتی آن احساس کنید. در دوچرخه های جدیدتر معمولاً موتور در قسمت میانی و نزدیک به پدال آن قرار می گیرد. در این حالت نیروی محرکه دستگاه به خوبی در تمامی قسمت های آن توزیع شده و کاربر آن فشار خاصی در هیچ یک از نقاط احساس نمی کند. در مدل های جدیدتر دوچرخه های برقی، موتورهای این دستگاه مجهز به سیستم های حسگری است که سرعت، فشار و میزان چرخش و دور آن را اندازه گیری می کنند. استفاده از این موتورها باعث افزایش پویایی  و توان موتور شده و بهره وری آن را افزایش می دهد.

همه موتورها یکسان نیستند.

واضح است که همه موتورها شبیه به یکدیگر نیستند. برخی از موتورها قسمت جلو و انتهایی چرخ ها را با یکدیگر یکپارچه و متصل می کنند. با این حال تمام موتورهای یکپارچه کننده جزو نمونه های پیشرفته به شمار نمی روند. موتورهای میان رده و با قدرت (از جمله موتورهای محصول بوش، یاماها و همچنین Piaggio) می توانند شما را در یک سواری لذت بخش و با ثبات همراهی کنند. در برخی از این مدل ها سنسوری در قسمت پدال دوچرخه تعبیه شده که میزان فشار وارد بر آن را محاسبه کرده و مطابق با آن، میزان قدرت محرکه موتور را تنظیم می کند.

شرکت Michelin با ارائه موتورهای Wayscral و Norauto برای دوچرخه های برقی، یک سیستم جامع و یکپارچه را برای این وسایل نقلیه به وجود آورده است. موتورهای این شرکت یک گزینه کاربردی و مقرون به صرفه هستند. همچنین لازم به ذکر است که در برخی از کشورهای جهان محدودیت هایی برای قدرت موتور و سرعت حرکت دوچرخه برقی اعمال شده است. در حالت کلی قدرت موتور مجاز برای این دوچرخه ها ۲۵۰ وات بوده که سرعت حرکت آنها را به ۲۵ کیلومتر در ساعت می رساند. البته همان گونه که می دانید، هیچ گونه محدودیتی برای راندن این دوچرخه برقی در ایران وجود ندارد و جالب اینکه برای راندن آن نیاز به هیچ نوع مجوز مانند گواهی نامه رانندگی و غیره نیاز ندارید.

اکسسوری و لوازم جانبی دوچرخه های الکتریکی

همه نکات خرید دوچرخه برقی به قدرت موتور و باتری و سرعت حرکت آن مربوط نمی شود. لوازم و امکانات جانبی دوچرخه های الکتریکی یکی دیگر مواردی است که در هنگام انتخاب و خرید آن باید مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال در برخی از دوچرخه های برقی شاهد استفاده از قانون همه یا هیچ هستیم. به این صورت که دوچرخه برقی شما یا دارای یک رکاب خواهد بود و یا کاملاً بدون رکاب بوده و حرکت آن تنها از طریق قدرت موتورش امکان پذیر است.

معمولاً دوچرخه های برقی دارای صفحه نمایشی هستند که نقش کنسول کنترل در آنها را ایفا می کند. این صفحه نمایش می تواند از نوع دیجیتالی و یا LED باشد. این کنسول کنترل امکان تنظیم و تغییر وضعیت موتور دوچرخه با توجه به شرایط مختلف را برای دوچرخه سوار فراهم می کند. در مدل های جدید تر دوچرخه های الکتریکی، این کنسول کنترلی گزینه های بیشتری را نیز ارائه می کند. برای مثال صفحه نمایش آنها با نشان دادن میزان فشار وارد بر پدال ها و ارزیابی سطح دشواری مسیر حرکت دوچرخه، به تنظیم خودکار نیروی موتور آن می پردازند. در نتیجه کارایی موتور افزایش یافته و در مقابل میزان مصرف انرژی آن نیز به درجه بهینه خود می رسد.

 

امکانات دوچرخه برقی

نحوه تغییر دنده

روش و نحوه تغییر دنده ها یکی دیگر از مباحثی است که پرداختن به آن خالی از لطف نخواهد بود. تغییر دنده عملی است که برای سازگاری سرعت دوچرخه در حرکت در شیب های مختلف باید انجام گیرد. دوچرخه های برقی از لحاظ تغییر دنده به ۲ دسته تقسیم می شوند. در دسته اول، دنده از طریق derailer تغییر می یابد. در این نوع دوچرخه ها (که اغلب شامل مدل های اسپرت می شوند)، کارایی بیشتری را شاهد هستیم.

در دسته دوم دوچرخه ها که با فضای شهری و استفاده روزمره سازگاری بیشتری دارند، تغییر سرعت معمولاً روندی یکپارچه و پیوسته داشته و توسط تغییر خودکار چرخ دنده ها شکل می گیرد. تغییر خودکار یک راهکار عملی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به زنجیر چرخ است. در این نوع دوچرخه ها ممکن است برای تغییر دنده نیازمند متوقف کردن روند پدال زدن باشید که در شرایط خاص گزینه ایده آلی به شمار نمی رود.

خدمات پیش از فروش و بیمه های لازم برای خرید دوچرخه برقی

در ادامه به معرفی برخی از خدمات مهم در ارتباط با دوچرخه های برقی می پردازیم. در هنگام خرید دوچرخه برقی می توانید از فروشنده در مورد چگونگی بهره مندی از هر یک از خدمات زیر سوال کنید.

  • وام کم بهره خرید دوچرخه: قیمت بالای دوچرخه های برقی باعث شده تا پرداخت کامل پول آن در هنگام خرید برای افراد زیادی ممکن نباشد. در این حالت می توانید از شرایط پرداخت اقساطی آن با بهره کم سوال نمایید.
  • بیمه سرقت: با بیمه کردن دوچرخه خود در برابر سرقت، می توانید خیال خودتان را از بابت پارک و قفل کردن آن در هر گوشه ای از شهر آسوده کنید.
  • بیمه مسئولیت: همان طور که گفته شد، در برخی از کشورها دوچرخه های برقی با سرعت بیش از ۲۵ کیلومتر در ساعت نیازمند پرداخت بیمه مسئولیت هستند. پیش از خرید دوچرخه برقی مورد نظر در مورد سرعت و شرایط پرداخت بیمه آن اطمینان حاصل کنید.

اکنون اطلاعات کافی را در اختیار دارید!

با مطالعه این مطلب، اطلاعات کافی برای خرید دوچرخه برقی مناسب و با کیفیت را در اختیار خواهید داشت. اکنون می توانید با خیالی آسوده اقدام به انتخاب یک مدل از میان این دوچرخه های مفرح، کاربردی و دوست محیط زیست کنید. به نظر شما توجه به چه نکات مهم دیگری پیش از خرید دوچرخه الکتریکی اهمیت دارد؟ تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: easyebiking