موتور دوچرخه برقی: بررسی سوالات رایج در مورد انواع موتورهای دوچرخه الکتریکی

موتور دوچرخه برقی: بررسی سوالات رایج در مورد انواع موتورهای دوچرخه الکتریکی

موتور دوچرخه برقی

موتور دوچرخه برقی احتمالاً مهم ترین قسمت آن به شمار می رود. این قسمت قلب دوچرخه شما است. بنابراین لازم است تا با انواع دسته بندی ها، تفاوت ها و قابلیت های هر یک از مدل های آن آشنا باشید. در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل موتور یک دوچرخه الکتریکی را مورد بررسی قرار دهیم. اگر قصد خرید دوچرخه برقی را داشته و دوست دارید تا موتور آن بیشتر آشنا شوید، توصیه می کنیم تا مطالعه این مقاله را از دست ندهید.  در ادامه به مهم ترین سوالاتی که کاربران در مورد موتور دوچرخه های الکتریکی را دارند، پاسخ خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: دوچرخه الکتریکی: همه مزایای یک وسیله نقلیه درون شهری در کنار یکدیگر!

برندهای اصلی موتور دوچرخه برقی

در حال حاضر برندهای مختلفی به تولید موتور دوچرخه برقی می پردازند. اما همان طور که می توان حدس زد، کیفیت این موتورها با یکدیگر برابر نخواهند بود. اگر یک دوچرخه برقی آماده خریداری کنید، به احتمال زیاد موتور دوچرخه پیش از آن بر روی بدنه نصب شده است و حق انتخابی در این مورد نخواهید داشت. اما اگر قصد دارید با خرید کیت دوچرخه برقی، دوچرخه ساده خود را به یک مدل پیشرفته و الکتریکی تبدیل کنید، انتخاب های متعددی در مورد برند موتور آن خواهید داشت.

موتورهای دوچرخه الکتریکی با توجه به کیفیت و قدرت آنها متفاوت خواهد بود. اغلب برندهای ناشناخته ( به خصوص اگر دارای خدمات پس از فروش مناسبی نباشند) ممکن است با قیمت پایین تر خود، برای مشتریانی که به دنبال صرفه جویی در هزینه های خود هستند گزینه جذاب تری به نظر برسند. در حالی که در طولانی مدت کاربران این موتورها با خطر خرابی های غیر قابل تعمیر و یا آسیب رساندن به سایر قطعات دوچرخه ( مانند باتری) مواجه خواهند بود. اما در صورت خرید یک موتور قدرتمند از یک برند شناخته شده ( هرچند با پرداخت قیمتی بالاتر از برندهای ناشناخته) خیال آسوده تری خواهید داشت.

اصلی ترین برندهای تولید کننده موتور دوچرخه برقی شامل شرکت هایی مانند بوش (Bosch)، شیمانو (Shimano)، یاماها و شیائومی هستند. البته برند شیائومی موتورهای تولیدی برند خود را تنها بر روی دوچرخه های برقی اختصاصی همین شرکت به کار می گیرد. با انتخاب یکی از این برندها، می توانید خیال خود را از بابت کیفیت و کارایی قطعات و همچنین خدمات پس از فروش آنها آسوده کنید.

 

بهترین موتور دوچرخه برقی

قدرت موتور دوچرخه های برقی چقدر است؟

قدرت موتور یکی از اصلی ترین معیارها در انتخاب یک دوچرخه برقی است. در حالت کلی هرچه عدد وات موتور دوچرخه بیشتر باشد، دوچرخه شما از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود. این قدرت بیشتر در شرایط خاص امتیاز بزرگی به حساب می آید. برای مثال اگر قصد بالا رفتن از تپه ها و مسیرهایی با شیب تند را داشته باشید، قدرت بیشتر موتور دوچرخه یک امتیاز بزرگ خواهد بود. (با این حال در ادامه توضیح خواهیم داد که قدرت موتور تنها عاملی نیست که باید به آن توجه کنید!)

قدرت موتورهای دوچرخه برقی ممکن است از ۲۵۰ الی ۷۵۰ وات متغیر باشد. در صورتی که شما نیاز به یک دوچرخه با قدرتی بیش از ۷۵۰ وات داشته باشید، محصول مورد نظر شما در کلاس جداگانه ای از وسایل حمل و نقل قرار خواهد گرفت و به عبارتی دیگر یک دوچرخه برقی نخواهد بود.

در حالت عمومی موتورهایی با قدرت ۲۵۰ الی ۵۰۰ وات معمولاً برای دوچرخه های برقی معمولی، شهری و تاشو مورد استفاده قرار می گیرند. دوچرخه های کوهستانی که نیاز به قدرت بیشتری برای پیمایش مسیرهای شیب دار هستند، نیاز به موتور قدرتمندتر ۷۵۰ واتی دارند. سازندگان دوچرخه های الکتریکی کاملاً از این موضوع آگاه هستند و در محصولات خود به این قدرت توجه می کنند. در حالت عمومی اگر نیاز به یک دوچرخه برقی برای طی کردن مسافت های بین شهری را دارید، به احتمال زیاد قدرت موتور ۲۵۰ الی ۵۰۰ وات برای شما کافی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: سرعت دوچرخه برقی: ترفندهایی برای افزایش سرعت دوچرخه الکتریکی

گشتاور مناسب برای حمل بار سنگین با شتاب بالا در دوچرخه چقدر است؟

به غیر از قدرت موتور دوچرخه برقی، میزان گشتاور آن نیز اهمیت بالایی دارد. به خصوص اگر قصد حمل بار سنگینی با دوچرخه خود داشته باشید، این معیار اهمیت بیشتری نیز پیدا خواهد کرد. برای روشن شدن این موضوع، دو خودرو متفاوت را در نظر بگیرید که یکی از آنها با استفاده از سوخت بنزینی و دیگری با استفاده از سوخت گازوئیلی کار می کند. همان طور که اطلاع دارید، خودروهای بنزینی نسبت به نمونه های گازوئیلی خود نیازمند مدت زمان کمتری برای رسیدن به حداکثر سرعت هستند. دلیل این موضوع، گشتاور متفاوت در این دو مدل از خودروها است. خودروهای گازوئیلی که اغلب ماشین های بزرگ و سنگینی هستند، آهسته تر از خودروهای بنزینی شتاب می گیرند.

به عبارت دیگر هرچه گشتاور موتور یک وسیله نقلیه بیشتر باشد، مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به حداکثر سرعت نیز افزایش خواهد یافت. در این شرایط انرژی و نیروی بیشتری نیز برای تحمل وزن بار بر روی لاستیک ها اعمال می شود. در نتیجه می توانید بار بیشتری را بدون مشکل حمل کنید.

در هنگام خرید دوچرخه برقی باید نوع کاربرد مد نظر خودتان را نیز مشخص کنید. در حالت پایه، دوچرخه برقی باید وزن بدن کاربر را تحمل کند. اگر به غیر از وزن خودتان قصد افزودن بار سنگینی به دوچرخه دارید، نیاز به موتور با گشتاور بیشتری خواهید داشت. ( به عنوان مثال اگر قصد سفرهای خارج از شهر و حمل لوازم ضروری برای برقراری یک کمپ کوچک با دوچرخه را دارید، موتور شما باید گشتاور بیشتری داشته باشد.) اما اگر قصد دارید تا بار سبکی از دوچرخه استفاده کنید، استفاده از یک موتور با گشتاور کمتر می تواند شتاب آن را افزایش دهد.

 

انواع موتور دوچرخه برقی

 

با وجود این توضیحات، شاید نتوانیم میزان گشتاور لازم برای موتور دوچرخه برقی مورد نظر شما را با دقت مشخص کنیم. اما با توجه به همین توضیحات و در نظر گرفتن موارد زیر، شاید بتوانید گشتاور مناسب برای دوچرخه خود را با مقایسه موارد مختلف به دست آورید:

  • مناطقی که قصد استفاده از دوچرخه برقی در آن دارید را در نظر بگیرید ( برای مثال مناطق شهری، کوهستانی، شیب دار و غیره)
  • وزن خود و بار روی دوچرخه را در نظر بگیرید.
  • فاکتورهای فوق را با یکی از نمایندگی های فروش دوچرخه مطرح کنید. ( در صورت نیاز کارشناسان تهران اسکوتر برای مشاوره در خدمت شما خواهند بود.)
  • پیش از خرید نهایی دوچرخه برقی، به صورت تستی در شرایط مورد نظر خود از آن استفاده کنید..

انواع مدل های موتور دوچرخه الکتریکی

هنگام انتخاب یک موتور مناسب برای دوچرخه برقی خود، باید به مدل و دسته بندی آن نیز توجه کنید. موتور دوچرخه برقی شما می تواند از نوع هاب ( دنده توپی) مستقیم و یا میانی باشد. در ادامه هر یک از این مدل ها را به طور مختصر شرح خواهیم داد.

مدل های موتور میانی

یک موتور میانی نیرو را به صورت مستقیم به خود زنجیر چرخ منتقل می کند. در نتیجه این نیرو از زنجیر چرخ به کل سیستم حرکتی و دنده های دوچرخه منتقل شده و باعث جلو راندن آن می شود. این دسته از موتورها از لحاظ مرکز ثقل بهبود یافته تر بوده و توزیع وزن و قابلیت کنترل مناسب تری دارند. مدل های موتور میانی در دوچرخه های الکتریکی برای حرکت در مسیر های شیب دار و تپه ای بسیار مناسب هستند.

برخی از مدل دوچرخه های برقی که از موتور میانی استفاده می کنند، دارای سنسورهای اختصاصی گشتاور هستند. این سنسورها با توجه به نیرویی که به پدال ها وارد می کنید، قدرت موتور را تنظیم می کنند. یکی دیگر از مزایای این دسته از موتورها، صدای بسیار پایین آنها است. این دسته از موتورها نسبت به مدل های هاب بسیار آرام تر هستند. همچنین از آنجایی که موتورهای میانی بر روی چرخ ها قرار نگرفته اند، در صورت نیاز می توانید هر کدام از چرخ ها را تعویض کنید.

 

قدرت موتور دوچرخه برقی

 

موتورهای میانی از لحاظ کارایی باتری نیز بسیار بهینه یافته تر بوده و برای پیمودن مسافت های شیب دار و خارج از شهر مناسب هستند. با این حال برای استفاده از این مزایا، نیازمند هزینه بیشتری خواهید بود. چرا که در حالت عمومی قیمت موتور دوچرخه برقی میانی نسبت به سایر مدل ها بیشتر است. اگر قصد تپه نوردی با دوچرخه برقی خود را دارید، این موتور گزینه مناسب برای شماست.

مدل دنده توپی یا هاب

همان طور که از نام این مدل مشخص است، موتور دنده توپی دارای دنده های داخلی اضافی است که در هنگام حرکت دوچرخه می تواند گشتاور بیشتری را برای آن ایجاد کند. بنابراین این دسته از دوچرخه های الکتریکی برای حرکت در مسیرهای شیب دار تپه ای مشکلی نخواهند داشت. استفاده از این سیستم دنده ای به شما این امکان را می دهد تا در هنگام عدم نیاز به موتور، به صورت آزادانه و بدون مقاومت ناشی از اتصال موتور به قطعات داخلی حرکت کنید. به عبارت دیگر، در صورت استفاده از این موتورها می توانید در صورت نیاز یک دوچرخه ساده داشته باشید! در برخی از مدل های موتور دوچرخه برقی اتصالات موتور با اجزای دوچرخه باعث می شود تا حرکت آزادانه آن با مشکل مواجه شود. برای مثال اگر در یک مسیر سراشیبی قصد حرکت با سرعت بالایی داشته باشید، برخی از مدل موتورهای دوچرخه می توانند از حرکت شما بکاهند.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که موتورهای دنده توپی برای حرکت با سرعت بالا طراحی نشده اند. در نتیجه اگر قصد حرکت با سرعت بیشتری داشته باشید، نیازمند استفاده از توان پاهای خود برای رکاب زدن خواهید بود! همچنین این مدل از موتورها نسبتاً استفاده بیشتری از باتری داشته و باعث تخلیه سریع تر آن می شوند. با این وجود، موتورهای دنده توپی نسبتاً رایج بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

موتورهای مستقیم

اغلب دوچرخه های موتور مستقیم از لحاظ قدرت حرکتی بر روی یک سرعت ثابت محدودیت دارند. به بیان دیگر، این دسته از دوچرخه ها قادرند تا در این سرعت مجاز تعیین شده در هر نوع مسیری (مانند مسیرهای شهری یا کوهستانی و …) با قدرت قابل قبولی حرکت کنند. در نتیجه در مسیرهای تپه ای از لحاظ قدرت و گشتاور مشکلی نخواهند داشت.  مزایای این دسته از موترهای دوچرخه به شرح زیر است:

  • به دلیل اندازه بزرگ تر، موتور سریع تر خنک می شود.
  • سیستم احیاکننده این دسته از موتورها به شما امکان می دهد تا در صورت عدم استفاده از موتور، باتری دوچرخه به مقدار اندکی شارژ شود.
  • در سرعت بالاتر مجاز خود، قدرت موتور به صورت بهینه حفظ می شود.

همچنین نکات ضعف این مدل موتور دوچرخه برقی عبارت است از:

  • در این مدل چرخ ها درگیری بیشتری با موتور داشته و به صورت آزادانه حرکت نمی کنند. در نتیجه در صورتی که باتری دوچرخه شما به اتمام برسد، ممکن است برای حرکت با سرعت یک دوچرخه عادی نیاز به پدال زدن و صرف انرژی بیشتری داشته باشید.
  • این نوع موتور نسبت به سایر مدل ها سنگین تر بوده و وزن دوچرخه شما را افزایش خواهد داد.
  • اگر در مناطق گرم زندگی کرده و مسیر حرکت شما تپه ای و شیب دار نیست، استفاده از این نوع موتور می تواند مناسب شما باشد.

بیشتر بخوانید: کیت دوچرخه برقی: مزایا و معایب تبدیل دوچرخه ساده به دوچرخه الکتریکی

یک دوچرخه تکامل یافته

موتور دوچرخه برقی با گذشت زمان تکامل یافته اند و روز به روز شاهد ارائه مدل های بهینه تر و کاربردی تری از آنها هستیم. با این حال قانون خرید لوازم جانبی برای موتورهای دوچرخه الکتریکی نیز صدق می کند: اگر نیازمند قدرت و گشتاور بیشتری هستید، لازم است تا بودجه بیشتری را نیز در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن نوع کاربرد مورد نظر خود می توانید یک موتور مناسب را برای دوچرخه خود به کار ببندید.

در این مقاله اطلاعات کاملی را در مورد انواع موتورهای دوچرخه های الکتریکی به شما ارائه کردیم. امیدواریم که با مطالعه این مقاله، به نکات مورد نظر خود دست یافته باشید. آیا سابقه استفاده از دوچرخه های برقی را دارید؟ نظرات و تجربیات خود از این وسایل نقلیه را با ما به اشتراک بگذارید.

مقاله با اقتباس از وب‌سایت electricbikeadvisor