اسکوتر برقی تک چرخ چیست؟ نحوه کارکرد و راندن آن چگونه است؟

اسکوتر برقی تک چرخ چیست؟ نحوه کارکرد و راندن آن چگونه است؟

اسکوتر برقی تک چرخ

اسکوتر برقی تک چرخ ظاهری متفاوت ‌تر از سایر اسکوترهای برقی دارد که معمولاً مردم استفاده می‌کنند. اسکوتر برقی تک چرخ نوعی اسکوتر برقی است که بر روی چرخی با عرض ۶.۵ اینچی و پر شده با هوا قرار می گیرد. اگر شما به دیدن اسکوترهای با ۲ چرخ یا ۴ چرخ عادت کرده اید، شاید در نگاه اول این نوع اسکوتر کمی عجیب به نظر بیاید ولی با ما همراه باشید، تا بیشتر در مورد این نوع اسکوتر جذاب بدانید.

تعادل در اسکوتر برقی تک چرخ

هنگام امتحان اسکوتر برقی تک چرخ نباید نگران زمین خوردن آن باشید. هنگامی که به آن نگاه می کنید، سیستم هایی که باعث حفظ تعادل آن می شوند، دیده نمی شوند. بنابراین برای سوار شدن به آن، باید به آن ایمان داشته باشید. شما می توانید با صرف زمان کمی، بدون زمین خوردن اقدام به راندن آن بکنید و از رانندگی آن لذت ببرید.

اسکوتر برقی تک چرخ چگونه کار می‌ کند؟

شرکت Onewheel از سال ۲۰۱۴ اسکوترهای برقی تک چرخ تولید می‌ کند، جدیدترین، ارزان ترین و کوچک ترین و سبک ترین محصول این اسکوتر دارای حداکثر سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت و سرعت متوسط ۱۰ الی ۱۳ کیلومتر در ساعت است.

در داخل توپی چرخ بزرگ این اسکوتر، یک موتور الکتریکی قرار دارد که سیستم محرکه این گجت را تشکیل می ‌دهد. این موتور دو وظیفه مهم برعهده دارد: اول اینکه شما را به جلو و عقب حرکت می ‌دهد و دوم ایجاد تنظمیات کوچک و پیوسته تا تعادل شما حفظ گردد.

اسکوتر برقی تک چرخ

راندن اسکوتر برقی تک چرخ

برای راندن اسکوتر برقی تک چرخ باید یک پا را در پشت چرخ و یک پای دیگر را در روی چرخ قرار دهید. در زیر پای عقبی باطری قرار دارد که انرژی موتور را تامین می ‌کند و در زیر پای جلویی ریزپر دازنده‌ای قرار دارد که تمام این وسیله جابجایی را به کار می ‌اندازد. همچنین در زیر پای جلویی شما دو صفحه حساس به فشار قرار دارند که زمانی که شما روی دستگاه می‌ ایستید را تشخیص می ‌دهند.

۳  شتاب سنج و ژیروسکوپ داخلی به صورت پیوسته جهت گیری اسوکتر را در حال حرکت، در هنگام اوج گیری و حرکت به چپ و راست کنترل می‌ کنند. برای تصور اینکه حرکت، اوج گیری و انحراف به چپ و راست چیست، یک هواپیما را تصور کنید که می ‌تواند از سمتی به سمتی گردش کند، دماغه آن می ‌تواند به بالا و پایین اوج گیرد و می‌ تواند در جهت ‌های مختلف جغرافیایی گردش کند. این می ‌تواند ایده ای در مورد چگونگی حرکات مختلف اسکوتر برقی تک چرخ برای شما فراهم کند.

ژیروسکوپ ‌های داخلی از نوعی نیستند که به واسطه چرخش به حفظ جهت گیری دستگاه کمک کند، در عوض، آنها حسگرهای در ابعاد ریز تراشه هستند که سرعت چرخش را اندازه می ‌گیرند. به عنوان مثال اپل واچ دارای یک شتاب سنج و ژیروسکوپ است که به آن کمک می‌ کند فعالیت‌ های شما نظیر شنا کردن را اندازه بگیرد. سنسورها موجود در اسکوتر تک چرخ با سرعت ۱۴۰۰۰ بار در ثانیه حرکات اسکوتر را بررسی می ‌کنند تا به موتور دستور دهند چه کاری انجام دهد و به شما کمک کند تعادل خود را حفظ کنید.

کارشناسان عملکرد اسکوتر تک چرخ را به حفظ تعادل یک جارو در دست تشبیه می‌ کنند. زمانی که جارو می ‌خواهد به زمین بیفتد شما مجبور هستید دست خود را در زیر آن حرکت دهید. همان طور که شما باید دست خود را تکان دهید تا جارو را در هوا نگه دارید، چرخ بزرگ نیز در زیر شما حرکت می‌ کند تا تعادل شما را حفظ کند.

نرم افزار دستگاه به شما این امکان را می ‌دهد تا مقدار شارژ باقی مانده و میزان مسافت جابجا شده را بدانید. همچنین به شما این امکان را می ‌دهد تا پارامترهای دیگر نظیر شدت پاسخگویی اسکوتر به حرکات شما را بدانید بنابراین می ‌توانید عملکرد دستگاه را بر اساس سبک رانندگی خاص خود تنظیم کنید.

اسکوتر برقی تک چرخ چیست

رانندگی با آن چه حسی دارد؟

در ابتدا حس لرزش و ناپایداری دارد، اما پس از مدتی رانندگی نرم و روانی خواهید داشت. زمانی که سوار بر آن هستید، جهت حرکت به سمت جلو کافی است به جهت مورد نظر فشار آورده و به دستگاه تکیه دهید. به سمتی که می‌ خواهید حرکت کنید نگاه کنید، سپس تنها کافی است مرکز گرانش بدن خود را به آن سمت جابجا کنید، متوجه می ‌شوید که به همان سمت در حال حرکت هستید.

در لحظاتی که بدون کمک کسی مشغول رانندگی بودم با خود گفتم: ترسناک است اما نه به آن ترسناکی. به طور خلاصه: این وسیله به خوبی کار می ‌کند، اما باید رانندگی با آن را یاد بگیرید. هر چه قدر آرامش بیشتری داشته باشید بهتر است.

اسکوتر تک چرخ در بین انبوهی از گجت ‌های الکتریکی، طراحی شده است تا به شما کمک کند در پیاده رو یا مسیر دوچرخه حرکت کنید. در این زمینه، اسکوترهای برقی متداول وجود دارند که پاهای شما در کنار یکدیگر قرار گرفته و صورت شما در حال حرکت رو به جلو قرار می ‌گیرد. دوچرخه‌های الکتریکی وجود دارند که هنگام پدال زدن شما را به جلو می ‌رانند. اسکوترهای برقی و انواع مختلف محصولات SEGWAY نیز در این بازار وجود دارند.

این اسکوتر برقی تک چرخ برای طرفداران اسنوبرد یا اسکیت برد بسیار جذاب است، چرا که دوست دارند یک پای خود را در جلوی پای دیگر قرار دهند. آنها همچنین می‌ توانند اسکیت ‌بردهای برقی چهار چرخ را نیز استفاده کنند که برای حرکت کردن نیاز به کنترل از راه دور دارد.

اسکوتر برقی تک چرخ به عنوان یک وسیله جذاب و در حین قیمت شناخته می شود، ولی به عنوان یک وسیله نقلیه جذاب و هیجان انگیز جدید شناخته می شود که به شما کمک می کند علاوه بر مزیت های حمل و نقلی که از آن به دست می آورید، هیجان خیلی خوبی را هم تجربه کنید.

تمام محصولات تهران اسکوتر دارای گارانتی پارسیان اسکوتر است و شما می توانید تا ۷ روز از گارانتی بازگشت استفاده کنید. محصولات اورجینال با گارانتی معتبر و اصالت محصول فروخته می شود.

به نظر شما آیا در آینده شاهد استفاده و استقبال از اسکوتر برقی تک چرخ خواهیم بود؟ این نوع اسکوترها چه ویژگی های متمایزی با سایر اسکوترهای برقی رایج دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:  popsci