سرعت دوچرخه برقی: ترفندهایی برای افزایش سرعت دوچرخه الکتریکی

سرعت دوچرخه برقی: ترفندهایی برای افزایش سرعت دوچرخه الکتریکی

سرعت دوچرخه برقی

یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب و خرید دوچرخه برقی برای کاربران، سرعت آن است. برخی از افراد از محدودیت سرعت این وسیله ناراضی هستند و ترجیح می دهند تا در کنار حفظ نکات ایمنی، سرعت دوچرخه برقی خود را نیز افزایش دهند؛ چرا که در اغلب مدل های جدید امروزی، سازندگان این وسایل حمل و نقل انفرادی محدودیت هایی را برای حرکت در حالت برقی تعیین کرده اند. از همین رو همواره کاربران عاشق سرعت و هیجان با یک پرسش بزرگ مواجه هستند: آیا روشی برای افزایش سرعت دوچرخه الکتریکی وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله! با استفاده از ترفندهایی قادر خواهید بود تا سرعت این وسیله را به میزان دلخواه خود افزایش دهید. با این روش ها قادر خواهید بود تا نهایت سرعت حرکت با یک دوچرخه برقی را تجربه کنید؛ اما در عین حال باید مراقب مسائل ایمنی نیز باشید. در این مقاله قصد داریم تا در کنار بررسی نکات ایمنی حرکت با سرعت بالای دوچرخه های برقی، راهکارهایی برای افزایش سرعت آن را نیز به شما معرفی کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید دوچرخه برقی و بررسی نکات مهم پیش از خرید آن

آیا دوچرخه های الکتریکی دارای محدودیت سرعت مجاز هستند؟

دوچرخه های الکتریکی در برخی از کشورها از لحاظ سرعت حرکت و قدرت باتری، محدودیت های خاص خود را دارند. برای مثال در ایالات متحده آمریکا حداکثر سرعت مجاز حرکت دوچرخه های برقی ۲۰ مایل در ساعت ( حدود ۳۴ کیلومتر در ساعت ) بوده و باتری دوچرخه شما نمی تواند بیش از ۷۵۰ وات قدرت داشته باشد. اگر وسیله شما قدرت و سرعت کمتر از این حد داشته باشد، در دسته وسایل حمل و نقل موتوری قرار نگرفته و شامل محدودیت های خاص آن نمی شود. امروزه اغلب تولیدکنندگان دوچرخه های برقی، این محدودیت در سرعت و توان باتری را در محصولات خود رعایت می کنند.

هرچند که این قوانین در نوع خود دارای ایراداتی هستند. برای مثال حتی اگر توان باتری یک دوچرخه برقی بیش از ۷۵۰ وات باشد، توان موتور آ در بهترین حالت تنها یک چهارم از توان یک موتور سیکلت خواهد بود. اما از دید قوانین برخی از دولت ها این دو وسیله باید در یک گروه قرار بگیرند. در حال حاضر در کشور ایران قوانین مشخصی برای قرار گرفتن دوچرخه های برقی در دسته وسایل حمل و نقل موتوری وجود ندارد. در نتیجه تا زمانی که سرعت شما بیش از اندازه نبوده و منجر به خسارت نشود، مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

 

افزایش سرعت دوچرخه برقی

آیا دوچرخه های برقی نیاز به گواهی نامه دارند؟

نیاز به دریافت گواهی نامه نیز بسته به قوانین مختلف هر کشور متفاوت خواهد بود. برای مثال در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی در صورتی که قصد حرکت با سرعت بیش از ۳۴ کیلومتر در ساعت را داشته باشید، نیاز به یک گواهی نامه وسیله نقلیه خواهید داشت. حتی در برخی از کشورها، دوچرخه و موتورهای الکتریکی قانونی نیازمند نصب برگه مجوز بر روی خود هستند تا پلیس قادر به شناسایی آنها باشد.

همان طور که اطلاع دارید، دوچرخه و موتورهای برقی نیازی به دریافت پلاک ندارند. همچنین این وسایل نقلیه در کشور ایران (در صورت حرکت با سرعت حداکثر ۳۰ کیلومتر در ساعت) نیز نیازی به دریافت گواهی نامه خاصی برای رانندگی نیستند. در حالت کلی، تمرکز قوانین راهنمایی و رانندگی کشور ایران در خصوص وسایل نقلیه، بیشتر بر روی وسایل گازسوز و یا وسایل حمل و نقل مبتنی بر سوخت فسیلی متمرکز شده است. با این حال اگر سرعت حرکت شما با یک دوچرخه و یا موتور برقی بیش از حد مجاز باشد، احتمال جریمه شدن شخصی و یا حتی درخواست گواهی نامه مخصوص از شما وجود خواهد داشت.

آیا استفاده از دوچرخه های برقی محدودیت سنی خاصی دارد؟

با توجه به سرعت دوچرخه برقی می توان انتظار داشت که استفاده از آن مشمول محدودیت سنی خاصی باشد. البته این محدودیت سنی به اندازه سایر وسایل حمل و نقل نیست و کاربران مشتاق به این مدل از دوچرخه ها می توانند با رسیدن به سن ۱۲ سالگی از آن استفاده کنند. با این حال اگر قصد خرید دوچرخه برقی برای کودکان و نوجوانان زیر این سن را دارید، بهتر است حتماً در مورد محدودیت سرعت وسیله مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید. در برخی از مدل های دوچرخه های الکتریکی امکان ایجاد محدودیت سرعت در حالت حرکت با کمک موتور وجود دارد. این قابلیت برای کودکان و نوجوانان و حتی افراد بزرگ سال تازه کار بسیار مفید خواهد بود.

در صورتی که سرعت دوچرخه برقی افزایش یابد، کنترل آن نیز بسیار دشوارتر خواهد شد. برای مثال در دوچرخه های معمولی می توان با راهکارهایی مانند تقویت ترمز عقب و یا حتی کشیدن کف پاها بر روی زمین در شرایط ضروری، سرعت حرکت دوچرخه را به سرعت کاهش داد. اما در یک مدل الکتریکی، شما علاوه بر سرعت حرکت خود باید با قدرت یک موتور نیز مقابله کنید. در نتیجه مدیریت لحظه ای و کنترل سرعت دوچرخه ممکن است برای کودکان چندان ساده نباشد. بهتر است کودکان پیش از استفاده از یک دوچرخه برقی، تمام نکات ایمنی را رعایت کرده و حتماً آموزش های لازم برای استفاده از آن را فرا بگیرند. خوشبختانه امروزه در سراسر اینترنت ویدیوهای آموزشی رایگانی برای استفاده از دوچرخه های الکتریکی قرار داده شده است.

بیشتر بخوانید: دوچرخه برقی تاشو، محصولی جدید و فوق العاده شیائومی

سرعت دوچرخه برقی چقدر است؟

دوچرخه های برقی بسته به برند و کشور سازنده خود، ممکن است سرعت حرکت متفاوتی داشته باشند.  در حال حاضر سریع ترین دوچرخه های برقی قادرند با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند که البته این رقم سرعت بسیار بالا و حتی خطرناکی به شمار می رود. همان طور که اشاره کردیم، برای استفاده از دوچرخه های برقی در سرعت های بالا به احتمال زیاد نیازمند دریافت مجوز و گواهی نامه های خاصی خواهید بود. شرکت های تولید کننده دوچرخه برقی با آگاهی کامل از این موضوع، سعی در ایجاد محدودیت هایی در حالت استفاده از موتور دوچرخه دارند.

امروزه محدودیت سرعت دوچرخه برقی برندهای مختلف در حالت پدال-موتور بین ۳۲ الی ۴۵ کیلومتر در ساعت است. با این حال این سرعت قابل افزایش است. در واقع موتور یک دوچرخه برقی می تواند انرژی بیشتری را تولید کند؛ اما شرکت های سازنده به طور عمد و به منظور حفظ مسائل ایمنی باعث محدودیت آن شده اند. شما می توانید با کمی دانش فنی محدودیت سرعت دوچرخه الکتریکی خود را از میان برداشته و با سرعت بالایی حرکت کنید. با این حال باید توجه داشته باشید که دستکاری موتور دوچرخه برای افزایش سرعت آن، ممکن است خطر آفرین باشد. در ادامه قصد داریم عوامل خارجی که در سرعت یک دوچرخه برقی نقش دارند را بررسی کنیم. با این نکات می توانید به ایمن ترین شکل ممکن، سرعت حرکت دوچرخه خود را افزایش دهید.

 

روش های افزایش سرعت دوچرخه برقی

روش های افزایش سرعت دوچرخه برقی (بدون دست کاری موتور)

با برخی روش ها و ترفندهای ساده، می توان سرعت دوچرخه الکتریکی را افزایش داد. با استفاده از روش های زیر، می توانید توان دوچرخه خود را بهبود ببخشید.

سبک سفر کنید

برای تجربه حرکت سریع با دوچرخه های الکتریکی، بهتر است در حد امکان وزن بار دوچرخه را کاهش دهید. اگر عادت به حمل کوله پشتی و یا وسایل سنگین در سبد دوچرخه خود را دارید، وقت آن رسیده تا یک رویکرد مینیمالیستی برای سفرهای خود انتخاب کنید. اغلب کاربران تصور می کنند که دوچرخه های برقی به دلیل استفاده از موتور و باتری، باید به اندازه یک خودرو قدرتمند باشند. برای این که تصور دقیقی از قدرت یک دوچرخه برقی داشته باشید، در نظر بگیرید که قدرت یک خودرو قدرتمند ( برای مثال تویوتا کمری) حدود ۲۰۰ اسب بخار و قدرت یک دوچرخه برقی در بهترین حالت ۲ اسب بخار است! در نتیجه انتظار نداشته باشید که این دوچرخه قادر به حمل بار سنگین شما ( با حفظ حداکثر سرعت خود) باشد.

در هنگام استفاده از دوچرخه برقی، سعی کنید تا فقط لوازم ضروری و سبک وزن خود ( مانند گوشی همراه، کلیدها، کیف پول و غیره) را به همراه داشته باشید. در نتیجه از انبار کردن وسایل اضافی که در طول سفر به آنها احتیاجی نخواهید داشت، خودداری کنید. سعی کنید تا حدالامکان قسمت سبد بار دوچرخه برقی را خالی نگه دارید. هرچند که به همراه داشتن همیشگی یک جعبه کمک های اولیه و یا جعبه ابزار به همراه دوچرخه فکر خوب و مطمئنی است؛ اما هر چه بار شما بیشتر و سنگین تر باشد، بر روی توان و سرعت دوچرخه برقی تأثیر منفی بیشتری خواهد داشت.

 

حداکثر سرعت دوچرخه برقی

به صورت نشسته حرکت کنید

اگر به خاطر داشته باشید، در هنگام حرکت و تلاش برای رسیدن به حداکثر سرعت در دوچرخه های کلاسیک و سنتی، به صورت ایستاده پدال می زدیم. اما این کار در دوچرخه های برقی جواب نخواهد داد! هنگامی که در حالت ایستاده قرار می گیرید، از لحاظ قوانین فیزیک و آیرودینامیک قسمت های بیشتری از بدن شما در برابر باد قرار گرفته و باعث ایجاد مقاومت و کاسته شدن از سرعت دوچرخه برقی می شود.

در حالت کلی پدال زدن در حالت ایستاده به دلیل باز شدن کامل طول پا باعث افزایش توان دوچرخه سوار و در نتیجه آن، افزایش سرعت دوچرخه می شود. اما در صورتی که تنها از قسمت موتور و باتری دوچرخه خود برای حرکت استفاده می کنید، بهتر است برای رسیدن به حداکثر سرعت، بر روی صندلی دوچرخه نشسته و مانع از ایجاد مقاومت بیشتر برای کم شدن از سرعت آن شوید.

باد چرخ های دوچرخه را بررسی و تنظیم کنید

همان طور که اشاره کردیم، دوچرخه های برقی به دلیل استفاده از باتری، موتور و سایر اتصالات اضافی، وزن بیشتری نسبت به دوچرخه های کلاسیک دارند. در نتیجه چرخ های آنها متحمل وزن و فشار بیشتری نسبت به یک دوچرخه ساده خواهند شد. در دوچرخه های سنتی، با یک بار بررسی باد چرخ ها و در صورت عدم وجود مشکلی در وضعیت سلامتیشان، می توانید با خیال آسوده دو الی سه ماه از دوچرخه استفاده کنید. اما در مدل های الکتریکی دوچرخه ها، بررسی باد باید به صورت مرتب تری انجام بگیرد. به خصوص اگر علاقه مند به افزایش سرعت دوچرخه برقی و استفاده حداکثری و بهینه از موتور آن هستید، بررسی باد چرخ ها الزامی است.

توصیه می کنیم که حداقل به صورت هفته ای باد چرخ های دوچرخه را بررسی کرده و از متناسب بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر قصد سفر بین شهری با دوچرخه خود را دارید، بهتر است یک پمپ هوای دستی به همراه داشته باشید. تنظیم بودن باد چرخ های دوچرخه الکتریکی تأثیر زیادی در سرعت حرکت آن خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: دوچرخه الکتریکی: همه مزایای یک وسیله نقلیه درون شهری در کنار یکدیگر!

باتری دوچرخه را شارژ نگه دارید

هنگامی که باتری دوچرخه های برقی کاهش می یابد، انرژی حرکتی آنها نیز به طرز قابل توجهی با افت مواجه می شود. به خصوص در دوچرخه هایی که باتری بزرگ تری دارند، این مشکل بیشتر حس می شود. در این مدل از دوچرخه ها، هنگامی که باتری آن کمتر از نصف شود، تغییرات محسوسی را در قدرت و سرعت دوچرخه برقی احساس خواهید کرد. در نتیجه برای این که بتوانید همیشه از حداکثر توان دوچرخه خود استفاده کنید، بهتر است حواستان به میزان باتری آن جمع باشد. در صورتی که باتری دوچرخه خود را در حالت نیمه پر آن شارژ کنید، هیچ آسیبی به باتری نخواهد رسید. اما در سمت مقابل حرکت با شارژ کامل باتری تأثیرات واضحی را بر روی قدرت موتور و سرعت حرکت دوچرخه شما خواهد داشت.

در صورت نیاز لاستیک چرخ ها را عوض کنید

اغلب لاستیک چرخ دوچرخه های برقی از مدل های نرم و صاف ساخته شده اند. این مدل ها باعث می شوند تا سرعت بیشتری در هنگام حرکت داشته باشید؛ اما سرعت فرسوده شدن آنها نیز دو برابر لاستیک های سفت یک خودرو سواری خواهد بود. در هنگام بررسی تایرها، حتماً به سلامت و میزان نرمی آنها نیز توجه کرده و صورت نیاز اقدام به تعویض آنها کنید. اما با توجه به قیمت بالای تایرهای دوچرخه برقی، توصیه می کنیم تنها در صورتی اقدام به این کار کنید که سرعت بالای حرکت با دوچرخه، اولویت بیشتری نسبت به هزینه های آن داشته باشد.

 

آموزش دوچرخه برقی

حرکت پر سرعت به کمک یک موتور

در این مقاله ترفندهایی برای افزایش سرعت دوچرخه برقی را به شما آموزش دادیم، با استفاده از این ترفندهای ساده، می توانید حرکت با حداکثر توان و سرعت دوچرخه خود را تجربه کنید. امیدواریم که مطالعه این نکات به شما در رسیدن به این هدف جذاب و لذت بخش کمک کرده باشد.

آیا روش های دیگری برای افزایش سرعت دوچرخه های الکتریکی می شناسید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مقاله با اقتباس از وب‌سایت boxercycles