کیت دوچرخه برقی: مزایا و معایب تبدیل دوچرخه ساده به دوچرخه الکتریکی

کیت دوچرخه برقی: مزایا و معایب تبدیل دوچرخه ساده به دوچرخه الکتریکی

کیت دوچرخه برقی

کیت دوچرخه برقی راه حلی است که می توانید با استفاده از اجزایی از جمله موتور، باتری و کنترل کننده های الکتریکی، یک دوچرخه ساده را به نسخه الکترونیکی آن ارتقا دهید! اگر در هنگام انتخاب، خرید و استفاده از این کیت دقت کافی را داشته باشید، دوچرخه شما دقیقاً عملکردی مانند یک دوچرخه برقی خواهد داشت و به سختی می توانید بین آنها تفاوتی احساس کنید. با افزایش محبوبیت دوچرخه های الکتریکی، میزان محبوبیت و استفاده از این کیت ها نیز با افزایش چشم گیری مواجه شد. با این حال این کیت ها دارای مزایا و معایب مربوط به خود هستند. در این مقاله قصد داریم تا این نکات را مورد بررسی قرار داده و شما را در انتخاب یک گزینه بهتر کمک کنیم.

اگر قصد خرید یک کیت و تبدیل دوچرخه معمولی خود به یک دوچرخه الکتریکی را دارید، پیشنهاد می کنیم تا مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

 

کیت دوچرخه برقی چیست

بیشتر بخوانید: دوچرخه برقی: هرآنچه که لازم است در مورد دوچرخه های الکتریکی بدانید

مزایای کیت دوچرخه برقی

پیش از هر چیزی، بهتر است تا نگاهی به مزایای این کیت کاربردی و جذاب داشته باشیم. مهم ترین مزایای کیت دوچرخه الکتریکی شامل موارد زیر است:

دوچرخه دوست داشتنی خود را خواهید داشت

برخی از کاربران دوچرخه علاقه شدیدی به دوچرخه های خود دارند. در نتیجه اگر یکی از این افراد قصد استفاده از یک دوچرخه الکتریکی را داشته باشد، ناچار به تعویض و یا فروش دوچرخه ساده محبوب خود خواهد شد. اما کیت دوچرخه برقی به شما کمک می کند تا دوچرخه دوست داشتنی خودتان را به یک نسخه برقی و کاربردی تر ارتقا دهید. در نتیجه نیازی به جدایی از این وسیله محبوب خود نخواهید داشت!

یک محصول منحصربه فرد

هر کدام از مدل های دوچرخه های برقی دارای محدودیت ها و ویژگی های تغییرناپذیر خاص خودشان هستند. در نتیجه ممکن است نتوانید با بررسی این مدل ها، گزینه کاملاً مناسب و دلخواه خود را پیدا کنید. از طرف دیگر هزینه های بالای خرید دوچرخه برقی باعث می شود تا کاربران وسواس بیشتری برای انتخاب یک گزینه بهتر داشته باشند. یک کیت دوچرخه الکترونیکی به شما کمک خواهد کرد تا دوچرخه ای منحصربه فرد، سفارشی سازی شده و کاملاً منطبق با نیازهای خود را ایجاد کنید.

قابلیت نصب و جداسازی آسان

کیت های دوچرخه برقی می توانند به سادگی نصب و جداسازی شده و بر روی دستگاه مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین در شرایطی که نیاز به استفاده از قدرت یک موتور دوچرخه برقی نداشته باشید، به سادگی می توانید این قطعه را از روی دوچرخه خود جدا کرده و از همان دوچرخه سابق و معمولی خود استفاده کنید. ( البته قابلیت نصب و جداسازی کیت دوچرخه برقی نسبت به مدل های مختلف آن می تواند دشوار یا ساده باشد. به این موضوع در ادامه بیشتر خواهیم پرداخت). به لطف این مزیت می توانید در موارد دلخواه خود با جداسازی این کیت از روی دوچرخه از وزن اضافی کیت خلاص شده و یا حتی از آن بر روی دستگاه های مختلفی استفاده کرده و لذت دوچرخه های برقی در مدل های متفاوت را تجربه کنید!

سازگارتر با محیط زیست

دوچرخه های برقی به خودی خود یک محصول سازگار با محیط زیست هستند و می توانند روشی بسیار بهتر نسبت به خودروهای آلاینده با سوخت فسیلی باشند. اما استفاده از یک کیت دوچرخه برقی می تواند حتی کمک بیشتری به محیط زیست کند! دلیل این مسئله کاملاً مشخص است: اگر شما قصد استفاده از مزایای یک دوچرخه الکتریکی داشته باشید، یا باید محصول جدیدی خریداری کرده و دوچرخه سابق خود را رها کنید و یا از یک کیت استفاده کنید. اگر دوچرخه جدیدی بخرید، دوچرخه سابق شما تبدیل به یک محصول بی استفاده و یک بار اضافی بر روی محیط زیست خواهد بود. اما استفاده از یک کیت می تواند از اضافه شدن یک زباله به محیط زیست جلوگیری کنید!

سفارشی سازی نسبت به شرایط مورد استفاده

همان طور که میدانید، دوچرخه های برقی نسبت به عوامل مختلفی مانند نوع موتور و اتصالات و البته محل قرار گیری موتور ( چرخ جلو، چرخ عقب و یا در قسمت میانی دوچرخه) کاربردهای متفاوت و عملکرد خاصی را به نمایش می گذارند. در دوچرخه های الکتریکی آماده، امکان جا به جایی این قطعات وجود ندارد؛ اما کیت دوچرخه برقی هیچ محدودیتی برای شما ایجاد نخواهد کرد. شما می توانید با توجه به نیاز و شرایط مورد استفاده، قطعات کیت را تعویض کرده و یا با ایجاد تغییراتی در نحوه اتصالات و محل قرارگیری آن، کاربردهای متفاوتی از دوچرخه برقی خود داشته باشید.

ارزش خرید بالا

کیت های دوچرخه الکتریکی نسبت به کارایی خود ارزش خرید بسیار بالایی دارند. در واقع با توجه به قیمت کیت ها ( اگر از پیش یک دوچرخه معمولی داشته باشید)، این لوازم یکی از مقرون به صرفه ترین گزینه ها برای استفاده از یک وسیله با نیروی محرکه هستند. با استفاده از یک کیت می توانید به طرز قابل توجهی در هزینه های مربوط به خرید دوچرخه الکتریکی صرفه جویی کنید.

وزن کمتر

یکی از معایب دوچرخه های برقی نسبت به دوچرخه های معمولی، وزن بالای آنها است که البته کیت دوچرخه برقی این مشکل را نیز حل می کند. با استفاده از کیت می توانید تنها با افزوده شدن ۱۰ کیلوگرم به دوچرخه، آن را تبدیل به یک محصول برقی کنید! حتی اگر حاضر به پرداختن هزینه بیشتری باشید، این وزن می تواند کمتر از این مقدار نیز شود.

نکته مهم: کیت های دوچرخه الکتریکی موجود در بازار براساس سرعت قانونی حرکت دوچرخه ها تنظیم نشده اند. در نتیجه ممکن است با استفاده از یک موتور کیت دوچرخه، سرعت حرکت شما بیشتر از سرعت حرکت مجاز برای یک دوچرخه برقی باشد. البته این سرعت مجاز در کشورها مختلف رقم متفاوتی است و حتی در برخی از کشورها عددی برای آن تعیین نشده است. در اغلب دوچرخه های برقی، تمام قطعات به گونه ای طراحی و ترکیب شده اند که سرعت ایمن برای حرکت کاربر را تضمین کنند. اما در صورت استفاده از یک کیت، ممکن است سرعت حرکت شما از محدوده ایمن فراتر برود. این نکته هم به عنوان یک نقطه منفی و هم به عنوان یک نقطه مثبت به شمار می رود. همه چیز بستگی به نیاز و سبک استفاده شما خواهد داشت.

البته به نظر می رسد که هیچگونه محدودیتی سرعتی برای دوچرخه های برقی در ایران وجود ندارد.

 

کیت دوچرخه الکتریکی

معایب کیت دوچرخه الکتریکی

با تمام مزایای فوق، کیت های دوچرخه برقی دارای نقاط ضعفی هستند که بررسی آنها خالی از لطف نخواهد بود. در ادامه این موارد را بررسی می کنیم.

پیچیدگی های احتمالی

نصب کیت های مختلف دوچرخه های برقی بسته به مدل آنها متفاوت خواهد بود. برخی از کیت ها به سادگی قابل نصب و استفاده هستند اما برخی دیگر از آنها فرآیند دشوارتری را می طلبند. در حالت کلی برای نصب یک کیت دوچرخه برقی باید حداقل دانشی از نصب این لوازم داشته باشید. برخی از کیت ها تنها با نصب یک چرخ و قرار دادن موتور و باتری در قسمت مناسب قابل پیاده سازی هستند. در این مدل از کیت ها نیازی به داشتن تخصص و مهارت بالایی در مورد دوچرخه ها نخواهید داشت. حتی در برخی از کیت ها همه اجزا بر روی یک چرخ سوار شده و تنها لازم است تا آن چرخ را با یکی از چرخ های وسیله خود تعویض کنید. اما در برخی دیگر از کیت ها، کار دشوار و پیچیده تری پیش رو خواهید داشت. با این حال می توانید این کار را به یک فرد متخصص سپرده و با پرداخت هزینه اندکی از دردسرهای نصب آن رها شوید.

برخی محدودیت های کوچک

اگر کیت شما نیاز به یک میل لنگ دوچرخه داشته باشد، انتخاب های شما بسیار محدودتر خواهد شد. همچنین این دسته از کیت ها مراحل نصب دشوارتری دارند. اکثر این سیستم ها از سیستم های موتور توپی استفاده می کنند.

زیبایی کمتر

دوچرخه هایی که با استفاده از کیت به یک وسیله الکتریکی تبدیل شده اند، نسبت به دوچرخه هایی که از ابتدا به این صورت ساخته شده اند، زیبایی کمتری دارند. در این دسته از دوچرخه ها استفاده از کابل های خارجی و اتصالات مختلف می تواند زیبایی ظاهری دوچرخه را کاهش دهد. این در حالی است که در دوچرخه های الکتریکی این اتصالات به صورت پنهان و در داخل شبکه های خاصی قرار گرفته اند. با این وجود با صرف کمی دقت و حوصله می توانید در حد امکان از این کاهش زیبایی جلوگیری کنید.

احتمال عدم تناسب

تمام انواع کیت دوچرخه برقی با همه دوچرخه ها سازگار نیستند. برای مثال یکی از معیارهای مهم برای خرید این کیت ها، توجه به تناسب اندازه چرخ با قدرت موتور آن است. اگر شما از یک موتور پرقدرت برای دوچرخه ای با چرخ های کوچک استفاده کنید، بدون شک به مشکل بر خواهید خورد. علاوه بر این یافتن محل مناسبی برای نصب باتری بر روی دوچرخه نیز بسیار مهم است. نصب کیت های موتور توپی چرخ جلو معمولاً ساده تر از موتور توپی چرخ عقب است؛ زیرا در این بخش تداخل دنده وجود نخواهد داشت. در حالت کلی پیش از خرید کیت مورد نظر، حتماً از تناسب آن با دوچرخه خودتان اطمینان حاصل کنید.

کیفیت متفاوت

دقیقاً مشابه دوچرخه های برقی، کیفیت کیت های دوچرخه نیز از مدلی به مدل دیگر متفاوت خواهد بود. به طور مثال برخی از کیت ها با استفاده از کابل های نازک و ظریف تر، آسیب کمتری به زیبایی ظاهری دوچرخه می زنند. همچنین دوام و ماندگی اجزای کیت ها نیز بسته به مواد اولیه ساخت آنها متفاوت خواهد بود.

 

راهنمای کیت دوچرخه برقی

بیشتر بخوانید: ۵ دلیل که شما را متقاعد به خرید موتور الکتریکی می کند!

نکات مهم در هنگام انتخاب یک کیت دوچرخه الکتریکی مناسب

با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف ارائه شده در این مقاله، می توانید در مورد خرید کیت دوچرخه برقی تصمیم بگیرید. با این حال اگر قصد خرید این محصول را دارید، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • برخی از مدل های کیت دوچرخه مبتنی بر سیستم چرخ دنده ای بوده و با استفاده از مجموعه ای از چرخ دنده های به هم پیوسته، انرژی لازم برای حرکت دوچرخه را تأمین می کند. اما برخی مدل های دیگر مبتنی بر انرژی مستقیم بوده و قدرت خود را به صورت مستقیم به چرخ وارد می کنند.
  • معمولاً وزن کیت ها بین ۳.۶ الی ۹ کیلوگرم متغیر است. موتورهایی که باتری بزرگ تری دارند، وزن بیشتری نیز خواهند داشت. در هنگام خرید کیت دوچرخه برقی مورد نظر خود، حتماً در مورد وزن آن تحقیق کنید. چرا که افزایش وزن دوچرخه باعث دشواری در کنترل آن می شود. علاوه بر این اگر قصد دارید تا خودتان کیت را بر روی دوچرخه نصب کنید، حتماً از توزیع متناسب وزن آن اطمینان حاصل کنید.
  • در مورد محل قرارگیری موتور کیت تحقیق کنید. برخی از کیت ها به گونه ای طراحی شده اند که محل نصب موتور را بر روی دوچرخه تعیین می کنند. محل قرارگیری موتور بر روی دوچرخه می تواند تأثیر بسیاری در عملکرد آن داشته باشد. پیش از این در مقاله مربوط به راهنمای خرید دوچرخه برقی به صورت مفصل به تأثیر محل قرارگیری موتور بر روی دوچرخه پرداختیم. در هنگام خرید کیت، حتماً به این نکته بسیار مهم توجه کنید.
  • برخی از مدل های کیت دوچرخه برقی با عنوان All-In-One Wheels شناخته می شوند. در این مدل ها نیازی به تعیین محل قرارگیری موتور و سایر لوازم نبوده و همه قطعات بر روی یک چرخ متصل شده اند. تنها با تعویض این چرخ با یکی از چرخ های وسیله خود، یک دوچرخه الکتریکی خواهید داشت. البته لازم به ذکر است که این دسته از کیت ها مشکلاتی در مورد توزیع وزن کیت بر روی دوچرخه دارند.

دوچرخه خود را ارتقا دهید!

در این مقاله به بررسی مهم ترین معایب و مزایای کیت های دوچرخه الکتریکی پرداختیم. همان طور که مشاهده کردید، با استفاده از این کیت می توانید دوچرخه خود را ارتقا داده و یک دوچرخه برقی داشته باشید. با این حال این ابزار برخی مزایا، معایب و نکات مهمی دارند که در هنگام خرید یک گزینه باید مورد توجه قرار بگیرند. امیدواریم که با مطالعه این مقاله، تصمیم درست تری در مورد خرید گزینه مورد نظر خود داشته باشید.

منبع مقاله: electricbikereport