نحوه عملکرد اسکوتر برقی چگونه است؟

امروزه بیشتر مردم علاقه وافری به اسکوترهای برقی نشان می‌دهند، ولی بیشترشان نحوه عملکرد اسکوتر برقی را درک نمی کنند.

اما دلیل این ناآگاهی چیست؟ جواب آسان است، این دستگاه‌ها کاربری بسیار آسانی دارند بدون آنکه نیاز باشد از ساز و کارشان اطلاعی داشته باشیم.

اسکوترهای برقی راهی بسیار سرگرم کننده و هیجان انگیز برای رفت و آمد هستند، به همین دلیل است که توانسته‌اند به سرعت توجه کودکان و بزرگسالان را در همه جا جلب نمایند.

اما چه چیزی باعث عملکرد این دستگاه های پیچیده می‌شود؟

آیا سحر و جادویی پشت آن است؟ چیزی مثل ورد و کلمه‌ای جادویی؟ نه …

کسانی که در حقیقت از عصر جدید عقب مانده‌اند، همان کسانی هستند که هنوز علاقه‌ای به دستگاه‌هایی چون اسکوترهای برقی ندارند؛ ولی هنوز نمی‌دانند که چه لذتی را از دست می‌دهند!

این‌گونه افراد در ابتدا نیاز دارند تا نحوه رانندگی اسکوتر برقی را بیاموزند. البته شاید شما جواب این سوال را از قبل بدانید، پس بهتر است سر اصل مطلب برویم!

عملکرد اسکوتر برقی چگونه است و اسکوترهای برقی چگونه حرکت می‌کنند؟

زمانی که بخواهیم نحوه عملکرد اسکوتر برقی را یاد بگیریم، چیزهای گوناگونی درباره این فرآیند وجود دارد که قبل از درک نحوه عملکرد اسکوتر برقی، باید آنها را یاد بگیرید.

عملکرد اسکوتر برقی

بیایید با اجزای داخلی یک اسکوتر شروع کنیم، آماده‌اید؟

اجزای اسکوتر برقی

اجزای بسیاری درون اسکوتر برقی وجود دارد که هر کدام نقشی در نحوه عملکرد آن دارند. این اجزا عبارت هستند از:

  • صفحات فشاری
  • چراغ های LED
  • درگاه شارژ
  • باتری
  • کلید روشن خاموش
  • دو سنسور مادون قرمز
  • بورد کنترل
  • ژیروسکوپ (۲)
  • چارچوب از جنس استیل
  • محور مرکزی چرخش

همه این اجزا در کنار هم کار بکار گرفته می‌شوند تا شاهد عملکرد اسکوتر برقی باشیم. تک تک اجزا نقش بسیار مهمی در توانایی اسکوتر برقی برای حرکت و طی مسیر (و حمل شما) بدون هیچ سختی و ناراحتی دارند.

چرخ ها/ موتورها

تمامی اسکوترهای برقی دو چرخ دارند. درون هر چرخ یک موتور برقی وجود دارد. این همان جایی است که سنسور سرعت نیز نصب شده است. سرعت چرخش هر چرخ به RPM تعیین می‌گردد و به بورد کنترلی ارسال می‌شود.

سپس مادربورد، یا همان بورد منطقی یا بورد کنترلی، سرعت فعلی و سیگنال‌های زاویه‌ای ارسالی از ژیروسکوپ را تشخیص می‌دهد.

مادربورد

بعد از اینکه اطلاعات به مادربورد ارسال شدند (شکل بالا)، مادربورد شروع به پردازش داده‌ها می‌کند. اطلاعاتی همچون میزان RPM، سرعت و اطلاعات زاویه ای به سرعت نور پردازش می‌شوند.

هنگامی که تمامی این داده‌ها پردازش شدند، براساس همین داده‌های میلیونی پردازش شده در هر ثانیه، مادربورد سیگنال‌هایی به موتورها ارسال می‌کند تا عملکرد آنها را مشخص کند.

عملکرد اسکوتر برقی

ژیروسکوپ‌ها

چیزی که آن را یکی از مهمترین ویژگی‌های اسکوتر برقی می‌توان نام برد، ژیروسکوپ‌ها هستند. هر اسکوتر برقی دو ژیروسکوپ دارد که اطلاعات زاویه‌ای و شتابی را از آن‌ها دریافت می‌کند. این اطلاعات جزو داده‌های ارسالی به و پردازش شده در مادربورد هستند.

ژیروسکوپ‌ها هم‌چنین شیب سطحی زمین را تشخیص می‌دهند. ژیروسکوپ‌ها هرچندگاهی تنظیمات خود را از دست می‌دهند و نیاز به انجام کالیبراسیون بوجود می‌آید تا به حالت صفر برگردند.

باتری

پک‌های باتری اسکوتر هستند که انرژی تمامی اجزا را تامین می‌کنند. اسکوتر برقی بدون باتری قادر به عملکرد، تعادل و حرکت رو به جلو یا عقب نیست.

عملکرد اسکوتر برقی

صفحات فشاری

صفحات فشاری، سطحی بر روی اسکوتر برقی هستند که کاربر پاهای خود را روی آنها قرار می‌دهد. بسیاری از مردم بر روی این صفحات بسیار محتاط و هراسیده هستند و فکر می‌کنند اجزای بسیار پیچیده ای زیر آنها قرار دارد.

این فکر به طور کامل صحیح نیست!

زیر صفحات فشاری دو قطعه لاستیکی جای گرفته‌اند. این دو قطعه به همراه ژیروسکوپ‌ها نقش کلید روشن خاموش را دارند. زمانی که بر روی یک اسکوتر برقی قدم می‌گذارید، صفحات فشاری بر روی دو قطعه لاستیکی فشار داده می‌شوند و در نتیجه مسیر نوری سنسور مادون قرمز قطع می‌شود، مثل هنگامی که با ماشین‌تان از جلوی سنسور مادون قرمز گاراژتان عبور می‌کنید. سنسور مادون قرمز به مادربورد اطلاع می‌دهد که کاربر بر روی اسکوتر سوار شده است و نیاز است تا فرآیند برقراری تعادل انجام شود.

زمانی که مسیر نوری مادون قرمز مختل شود، موتورهای برقی بدون جاروبک (براش لس) وارد عمل می‌شوند و شما را به جلو یا عقب می‌رانند. زمانی که با نحوه عملکرد و قواعد آشنا شوید، این یک فرآیند بسیار واضح و ساده برای درک و فهم است.

ریموت (یک ویژگی اختیاری و اضافی!)

عملکرد اسکوتر برقی

برخی اسکوترهای برقی با ریموت کنترل ارائه می‌شوند. ریموت چه کاری انجام می‌دهد؟ این توانایی را به شما می‌دهد که زمانی که از اسکوتر استفاده نمی‌کنید، آن را قفل نمایید. همچنین ریموت قادر است که اسکوترتان را بر روی حالت های گوناگونی تنظیم کند، مثل حالت یادگیری.

تمامی این سنسورهای روی بورد،  اطلاعات را با مادربورد، یا مغز اسکوتر برقی، رله می کنند. سپس به مغز وسیله می‌گویند که دقیقا چگونه روی اسکوتر ایستاده اید و به کدام جهت متمایل شده‌اید.

هر حرکتی که انجام دهید و به هر جهتی که متمایل شوید، سریعاً جهت حرکت شما را تعیین می‌کند. بنابراین با وجود تمامی اجزای پیچیده داخلی اسکوترتان، ساده‌ترین راه برای توصیف نحوه عملکرد اسکوتر برقی این است که چگونگی توزیع وزن شما بر روی وسیله نحوه کارکرد آن را تعیین می‌کند.

اگر یکی از کسانی هستید که علاقه‌مند به استفاده از اسکوتر هستید ولی از آن هراس دارید، بهتر است از فرصت استفاده کنید و آن را امتحان کنید!

اگر تاکنون چنین تجربه‌ای را نداشته‌اید، آن‌گاه تمامی اطلاعات بالا شما را در اولین سواری‌تان یاری خواهد کرد.

شما می‌توانید به فروشگاه تهران اسکوتر مراجعه کنید و مدلی را بهترین گزینه برای شماست را انتخاب کنید.

وب‌سایت تهران اسکوتر افتخار دارد که انواع اسکوتر برقی هوشمند را با کیفیت بالا و قیمت مناسب را برای مشتریان تهیه کند. ما از سال ۱۳۹۰ شروع به فعالیت کرده‌ایم و به عنوان اولین شرکت واردکننده و فروشنده تخصصی اسکوتر در ایران، توانسته‌ایم رضایت مشتریان خود را جلب کنیم.

از معروف‌ترین مدل‌های پرفروش اسکوتر برقی‌ هوشمند می‌توانیم به مارک‌های اسمارت بالانس ویل، نیوپاور و اف اسپید نام ببریم که هر سه مدل جز محصولات پر فروش در فروشگاه تهران اسکوتر می‌باشند.

تمام اسکوترهای موجود در فروشگاه تهران اسکوتر دارای گارانتی پارسیان اسکوتر است و شما می‌توانید از ۷ روز خدمات تعویض نیز بهره‌مند شوید.

منبع: www.streetsaw.com